- Den har en toppfart på 120-135 km/t, som passer veldig godt for norske veier. Den aksellererer fortere enn en bil, men saktere enn andre motorsykler, sier Robert H.P. Engels, gründer av eFree Motorcycles og mannen bak Norges første lovlig registrerte el-motorsykkel av den tunge typen.

Sykkelen ble vist frem under IKT-Norges eSkills- telt foran Nasjonaltheateret i Oslo, og er foreløpig eneste eksemplar. Men planen er å lage en prøveproduksjon, og så masseprodusere den.

Les også om Tesla Roadster: Audi lager 1000 super-elbiler og Denne bilen kan redde verden

Alltid på nett
Engels har tidligere jobbet med kunstig intelligens i biler for Mercedes Benz i Stuttgart. Nå har han tatt med seg erf#229ene og vil gjøre business av sin store hobby, som er motorsykler. It-kunnskapen er en sentral del av dette, for sykkelen styres av en Linux-basert pc, som både sørger for styring og informasjons til føreren. Gassen er for eksempel ikke styrt av at det trekkes i en wire, men av signaler sendt fra styringsenheten til motoren.

Motorsykkelen er også koblet til internett, via mobilnettet og utstyr levert av Telenor Objects.

- Du kan logge deg inn på motorsykkelen fra hvor som helst og se hvordan den har det – om den er ladet, hvor kald den er, og om du skal ta en kaffe før du drar for at den skal rekke å lades opp, sier Engels.

Han har selv kontroll på sykkelen via mobilen. Den dessuten har en skjerm foran som viser navigeringshjelp og annen informasjon, og planen er å erstatte bakspeilet med et web-kamera- litt som en gimmick, innrømmer Engels.

Lave driftsutgifter
Motorsykkelen er lovlig registrert i Norge, med ”EL”-skilter.

- Allerede på første turen fikk jeg fornøyelsen å kjøre forbi en Think, sier Engels.

Motorsykkelen skal kunne kjøre 100 km uten lading, og Engels håper å få dette opp i 150 km etter hvert. Motorkraften angir han til å tilsvare en bensinmotor med 200 ccm når det gjelder kjøring og 400 ccm når den aksellererer. Forskjellen skyldes at el-motorer har annet ytelsesmønster, understreker Engels.

- Det handler om dreiemoment, ikke hestekrefter, sier han.

Prisen skal ikke være altfor avskrekkende.

- Den vil koste fra 120.000 til 150.000, avhengig av batteriene den utstyres med. Den vil være konfigurerbar og modulbasert som en datamaskin, sier Engels.

– Og så har du nesten ingen driftskostnader med denne, sier han.

Veien frem til masseproduksjon er fremdeles lang, Engels trenger parntere både innen finansiering, markedsføring og produksjon.

Les også om Tesla Roadster: Audi lager 1000 super-elbiler og Denne bilen kan redde verden

Dagensit.no utfordrer bransjen til å tallfeste hva den er god for, les mer: Smartere og grønnere (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.