Network Norway kjøper Lebara, som har over 100.000 kunder, melder Aftenposten. Dermed fortsetter årets nykommer på mobilarenaen å øke antall kunder i sitt nett.

Det er ikke lett å bygge opp en mobilutfordrer hvis du starter med et nett uten kunder. Det unngår nå Network Norway. De har tidligere inngått avtaler med Lyse og One Call, og inngikk partnerskap for nettutbygging med Tele2, som har 400.000 kunder.

Nå fortsetter de altså å bygge muskler.

Partnerstrategi
Tidligere Telenor-topp Ingvild Myhre står i spissen for selskapet. Hun har som uttalt strategi å jobbe gjennom partnere for å fylle nettverket, særlig på privatmaredet. Network Norway skal utelukkende henvende seg til bedriftsmarkedet selv.

- Dette er en vinn-vinn-situasjon for begge selskapene, sier Ingvild Myhre til Aftenposten om oppkjøpet av Lebara.

Lebara har ifølge Post- og Teletilsynet en markedsandel på knappe ti prosent, og driver også med bredbåndstelefoni og internasjonale ringekort. Selskapets omsetning i fjor var 209 millioner kroner.

Network Norway bygger ikke ut noe fulldekkende mobilnett, men nøyer seg med de tettest befolkede områdene. For dekning i resten av landet leier de plass for kundene sine hos Netcom. Denne strategien kalles gjerne "cherry picking", fordi man bare plukker de beste bitene og lar andre ta resten. Post- og Teletilsynet har lagt tilrette for denne strategien med regulering, og ser på det som eneste måte å få flere mobilnett. Konkurrentene ser nok mer på det som "kirsebærslang", et slags tyveri.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.