Virtual Reality (VR) eller virtuell virkelighet er et teknologisk begrep som kommer til å bre godt om seg fremover. 2015 er året da de første forbrukervennlige visirene for VR kommer i butikkene og kan prøves av folk flest. De neste fem årene spår analytikere at VR-produkter dobles i volum hvert år, opp til et volum på over 25 millioner enheter i året.

02.02.15: Slik ser Gear VR ut i bruk. Foto: SCANPIX / AFP PHOTO / LLUIS GENE
02.02.15: Slik ser Gear VR ut i bruk. Foto: SCANPIX / AFP PHOTO / LLUIS GENE (Foto: Afp)
Gear VR

Det kommer nyheter innen VR fra mange hold i løpet av 2015 og 2016. Først ut med et massemarkedsprodukt er Samsung som med sin Gear VR utnytter kraften i sine beste smarttelefoner til å skape en VR-opplevelse uten ledninger.

Gear VR er et visir med to linser og litt elektronikk. Man setter inn en Galaxy S6 eller S6 Edge smarttelefon i et spor foran visiret og når man så tar visiret på trer man inn i et virtuelt miljø. Gear VR bruker 3D i alle visninger, noe som er essensielt for VR-opplevelsen.

Startskjermen er satt inne i en hypermoderne fantasileilighet som man kan se rundt i, men ikke bevege seg i. Menyene kommer opp som svevende hologrammer inne i leiligheten. Man beveger hodet for å velge meny og trykker på siden av visiret for å velge. En tilbake-knapp sitter også på siden av visiret.

Gear VR veier ikke mye og sitter godt på hodet med hjelp fra justerbare stropper. Den er lett å betjene og bli vant med, så terskelen for å komme i gang er lav.

Det svakeste punktet er optikken. De to linsene som skaper 3D-effekten holder ikke høy nok kvalitet. Det er noen forvrengninger i bildet og det er vanskelig å få alt skarpt, selv om det sitter et justeringshjul på toppen av visiret.

Asker, 05.06.15: Slik ser Gear VR ut på innsiden. Linsene gjør om telefonens skjerm til en 3D-skjerm.
Asker, 05.06.15: Slik ser Gear VR ut på innsiden. Linsene gjør om telefonens skjerm til en 3D-skjerm. (Foto: Samsung.)
Brukeropplevelse

Men selv om optikken ikke er perfekt, og oppløsningen er et godt stykke fra HD, er opplevelsen man får veldig kraftig. Helt fra man kommer inn i menyene er følelsen av å bli hensatt til et annet sted veldig oppslukende. Det er høy presisjon og ingen merkbar forsinkelse i opplevelsen og i begynnelsen trenger man ikke annet enn å sitte å se på meny-leiligheten.

Det er en kjensgjerning at enkelte mennesker blir uvel av å se på VR, men de fleste opplever ingen plager. Ingen jeg har testet løsningen på følte noe ubehag, bare ulik grad av innlevelse. Alle som har fått prøve - enten de liker teknologi eller ikke - er enige om at VR er kanskje den mest spennende nye teknologien de har prøvd.

Samsung Gear VR er kun kompatibel med de to Galaxy S6-modellene fra Samsung. Siden det er telefonen som er skjermen i løsningen er det naturlig nok ikke mulig å koble til spillkonsoller eller tv-er. Man glemmer fort problemer med optikk og oppløsning når opplevelsene er gode nok.

Asker, 05.05.15: Slik ser skjermbildet ut på telefonen mens man bruke Gear VR. Hjernen tolker disse to bildene som ett, og det er det som skaper 3D-effekten. Bildet viser også hvorfor oppløsningen er langt unna HD.
Asker, 05.05.15: Slik ser skjermbildet ut på telefonen mens man bruke Gear VR. Hjernen tolker disse to bildene som ett, og det er det som skaper 3D-effekten. Bildet viser også hvorfor oppløsningen er langt unna HD. (Foto: Magnus Eidem)
Innhold

Samsung har utviklet Gear VR i samarbeid med Oculus, en ledende pioner innen VR-teknologi. Oculus ble for en tid tilbake kjøpt opp av Facebook, som ønsket å sikre seg at teknologien ikke manglet penger til videre utvikling.

Sammen med Oculus tilbyr Samsung en rekke VR-opplevelser gjennom en egen app-butikk.

Man kan selvsagt se egne filmer og bilder fra telefonen, men i tillegg kan man også laste ned filmer, interaktiv kunst, virtuelle miljøer og spill. Noen er gratis og noen koster litt. Noen er enkle scener man kan sitte og slappe av i, andre er pedagogiske og noen er ren markedsføring for turisme.

Det finnes ikke veldig mye innhold akkurat nå, men biblioteket vokser stadig, og noen av opplevelsene er virkelig gode. En del spill krever at man bruker en trådløs spillkontroll, som kan kjøpes for noen hundrelapper i butikkene (pass på at den støtter Android).

Spillene rangerer fra helt enkle til 3D-spill med avanserte kontroller. Ingen fantastiske spill er lansert for Gear VR ennå, men det er lett å se potensialet i de som allerede er der. Selv mobilspill blir bedre når man bokstavelig talt blir oppslukt av spillet.

Spill vil nok stå for mye av den tidlige utviklingen innen VR, men det er lett å se for seg andre bruksområder. VR er langt fra bare underholdning. Det er lett å se for seg at både reiseliv og bygg- og eiendomsbransjene vil omfavne dette.

Konklusjon

Alle burde oppleve mulighetene som ligger i VR. Og det er frustrerende for en anmelder å ikke kunne vise selve opplevelsen til leserne. Men har du allerede investert i en av Galaxy S6-telefonene kan du tre inn i fremtidens underholdningsplattform for under 2000 kroner.

Jeg tror neppe Gear VR vil sette standarden for VR-opplevelser generelt, men den setter en god nok standard for VR-opplevelser på en smarttelefon. Hvis dette er begynnelsen gleder jeg meg veldig til fortsettelsen.

Les også:
Hardhudet fra LG  
Lager gull av gråstein
Samsungs nye vår  

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.