VR-bølgen er over oss, og selskaper fra nær og fjern har det travelt med å få nettopp deres Virtual Reality-løsning ut til forbrukerne.

Det interessante er at utgangspunktet er forskjellig fra løsning til løsning. Oculus Rift og HTC Vive må begge kobles til kraftige PC-er for å kunne kjøre, mens PlayStation VR fra Sony trenger en PlayStation 4 for å fungere, når produktet lander i butikkene til høsten.

Men det er også løsninger der ute som bare krever en mobiltelefon for å fungere. De er billigere enn de tunge produktene fra Sony, Oculus og HTC, men om opplevelsen også er deretter, har vi bestemt oss for å teste.

Jeg har derfor brukt et par dager på å prøve ut 360 VR fra LG, som trenger en LG G5 for å fungere, samt Samsung Gear VR, som virker sammen med en rekke Galaxy-modeller, inkludert Galaxy S7 og S7 edge.

LG 360 VR R100

Det må være en vits

LG 360 VR er den mest elendige VR-opplevelsen noensinne!

Det er vanskelig å sette ord på hvor dårlig 360 VR fra LG faktisk er, men det er jo blant annet det jeg får min lønn for, så jeg får heller prøve.

Akkurat som Samsung Gear VR er LG 360 VR designet til å virke sammen med smartmobilen din. Men i dette tilfellet er smartmobilen nødt til å være en LG G5, for 360 VR virker ikke sammen med noen andre mobiler – ikke engang LGs egne.

I stedet for å montere mobilen i selve headsettet, og dermed bruke mobilskjermen som display, kommer 360 VR med innebygget display med to linser (en til hvert øye), mens din LG G5 kobles til headsettet via en USB-C-kabel. Dermed er 360 VR også en del mindre og lettere enn stort sett alle andre VR-produkter på markedet, men det er ingen ubetinget fordel. VR-brillene er nemlig så smale at de slipper inn mye lys fra den omgivende verden inn til din VR-opplevelse, og det papplignende hylsteret som LG har montert på innsiden av brillene – den såkalte lysblokkeringen – hjelper overhodet ikke.

Bildekvaliteten er heller ikke den skarpeste, for å si det mildt, og selv om du kan justere begge linsene for å gjøre bildet skarpere, er det bare mulig hvis du fjerner den førnevnte lysblokkering. Ergo må du finjustere bildet mens det stort sett er usynlig på grunn av inntrengende lys, og etterpå må du montere lysblokkeringen igjen, hvor du risikerer å komme til å berøre linsene, og dermed ødelegge finjusteringen din. Hvordan den designen noensinne er blitt godkjent, er meg en gåte.

Konklusjon

Jeg har følt meg veldig fristet til å gi 360 VR null stjerner, eller kun en stjerne, som samlet vurdering, men det er tross alt et par formildende omstendigheter som gjør at jeg har beveget meg helt opp til to stjerner. Det å bruke mobilskjermen på LG G5 som touchpad er meget smart, og 360 VR er mer behagelig å bære over lengre tid av gangen enn mange andre VR-briller.

Men hvis du spør om jeg på noen måte vil råde deg til å kjøpe 360 VR, er svaret klart nei!

 

Samsung Gear VR

Fortsatt beste VR ut fra prisen

Kvalmen følger med gratis.

Det er ti minutter siden jeg tok Gear VR av hodet, men følelsen av kvalme sitter fortsatt i kroppen. Man må ha en sterk mage for å nyte opplevelsen med Samsung Gear VR.

Gear VR er nemlig utviklet for Samsung av det Facebook-eide selskapet Oculus, og headsettet må brukes sammen med en Galaxy-smartmobil, som fungerer som både skjerm og datamaskinenhet. Akkurat som tilfellet var med den tidligere «Innovator Edition», kobles mobilen til headsettet via Micro USB, og styringen skjer så ved hjelp av en touchpad og en tilbakeknapp på høyre side av headsettet. Gjennom brillenes spesielle linse omdannes bildet på mobilskjermen til en Virtual Reality- eller 3D-verden. I det virtuelle universet kan man snu 360 grader rundt seg selv, og headsettet registrerer hvordan hodet beveger seg, og i hvilken retning man ser, men det er ikke snakk om noen «full room» - opplevelse, for produktet kan ikke registrere om man fysisk beveger seg rundt i rommet.

Konklusjon

Man betaler ikke det helt store for Samsung Gear VR, og dessverre får man bare det man betaler for. Ikke alle vil ha den samme kvalmeopplevelsen, men generelt er VR-opplevelsen ikke optimal, noe som primært skyldes bildekvaliteten, som er uskarp og grovkornet. Ingen av de førnevnte mobilmodellene har en skjermoppløsning høyere enn 2K, og som jeg skrev i testen av Gear VR «Innovator Edition», trenger vi høyoppløste små skjermer, og her menes minimum 4K-oppløsning, for at den optiske opplevelsen kan bli bedre enn det grumset som Gear VR og beslektede produkter utsetter oss for.

 

Les hele testen i Lyd & Bilde

Les flere tester fra DN her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.