Seddelpresse: Gründerne av it-selskapet Infront har skapt seg en pengemaskin på salg av aksjekurser i realtid til investorer og meglerhus.

- Akkurat nå har vi 6155 kunder, ned fire i dag.

Infront-gründerne Morten A. Lindeman og Kristian Nesbak følger med på skjermen foran seg. Mens investorer og meglerhus bruker selskapets teknologi for å holde seg oppdatert på børser og aksjekurser i realtid, har Lindeman og Nesbak laget en privat tilleggstjeneste hvor de kan følge med på kundetilfanget sekund for sekund.

Og pilene peker oppover: Både Infront og konkurrentene har fått flere kunder i takt med oppturen på Oslo Børs de siste årene.

«Spennende»
Nylig var det en emisjon i Infront rettet mot de ansatte som priser selskapet til 150 millioner kroner. Av dette sitter Lindeman og Nesbak på aksjer for rundt 90 millioner kroner, mens investor Christen Sveaas eier aksjer for rundt 40 millioner kroner.

- Så lenge det er morsomt og spennende å jobbe har vi ingen planer om å selge. Vi har nok til både smør og salt på maten uansett, sier Nesbak, som er daglig leder i selskapet.

Les også: OpenOffice brer om seg

Ifjor omsatte Infront for 64 millioner kroner, og i år er planen å selge tall og grafer for over 100 millioner kroner. På toppen av dette ahr selskapet nettopp signert en avtale om å levere børsterminaler til den nordiske børsen Nasdaq OMX.

- Kundene våre er alt fra daytradere til hedgefond, og prisen kommer helt an på hvor mange børser og ordredybde brukerne ønsker å ha tilgang til. Vi ser imidlertid at mange av kundene våre foretrekker sin lokale børs, sier Nesbak.

- I tillegg kan de få tilgang på historiske data, analytikerestimater fortløpende og meglerhusstatistikk, legger Lindeman til.

Boble-rekyl
En oversikt fra Oslo Børs viser at antall kunder av såkalt «finansiell markedsdata» økte med nær 30 prosent i 2006 og 2007, mens hovedindeksen steg med rundt 40 prosent i samme periode. Ved inngangen til 2008 var det 44.560 personer som kjøpte realtidskurser fra Oslo Børs.

- Det er god korrelasjon mellom stemningen i markedet og antall brukere, bekrefter pressetalsmann Tor Arne Olsen ved Oslo Børs.

Han får støtte av daglig leder Hugo Sundkjer i Manamind, som blant annet leverer it-løsninger til Fondsfinans, Handelsbanken, Pareto og DnB Nor.

- Nettbasert aksjehandel tok av rett før år 2000 da alt som hadde med internett var populært, blant annet fordi det tidliger hadde vært en barriere for vanlige folk å ringe til et meglerhus. Så sprakk it-boblen, men siden 2004 og frem til i dag har det tatt seg veldig opp igjen, sier han.

Diskuter aksjeverktøy i DNForum.