Funcom-aksjen fikk juling etter selskapets kvartalspresentasjon fredag, der det ble klart at bare rundt halvparten av de som har kjøpt spillet Age of Conan fortsatt er kunder, og at det er solgt bare 100.000 kopier av spillet i løpet av de siste to månedene.

Analytikere mener det kan være snakk om sesongsvingninger og at kundemassen kan fortsette å vokse, selv om det er mye usikkerhet knyttet til dette.

Les også: Conan-salget dabber av

Under Funcoms kvartalspresentasjon lettet selskapet på sløret og kom med mer informasjon om hvordan de skal fortsette å tjene penger i fremtiden, når inntektene fra Age of Conan begynner å falle. Age of Conan kommer til å være hovedproduktet i lang tid fremover, men Funcom har flere andre store prosjekter på gang.

Ifølge administrerende direktør Trond Arne Aas vil Funcom i tiden fremover konsentrere seg om to store initiativer: Det nye spillet "The Secret World" og såkalte "casual MMO"-spill.

The Secret World er i motsetning til Age of Conan Funcoms egen merkevare. I følge Aas foregår spillet ved at man skal utforske en magisk, hemmelig verden som ligger bak den virkelige verden vi lever i. I denne verdenen skal det finnes både monstre og andre vesener og hærer slåss mot hverandre for å oppnå verdensherredømme.

Spill når du har tid
  Det andre store satsningsområdet for Funcom vil være såkalte "casual MMO"-spill. I motsetning til gigantspill som Age of Conan og World of Warcraft, som kan ta lang tid å installere og kreve mye tid for å i det hele tatt komme igang, vil casual MMO-spillene være raske å komme igang med.

Et casual MMO-spill fra Funcom vil være en form for sosiale onlinespill som skal kunne spilles på en hvilken som helst pc eller Mac, gjerne direkte i nettleseren. Installasjonen skal ifølge Aas skje på kanskje under ett minutt, og distribusjonen vil skje digitalt - for eksempel via ulike spillnettsteder.

Blant suksesshistorier innenfor casual MMO-spill nevner Aas spill som det nå Disney-eide Club Penguin, Runscape, Maple Story og ikke minst finske Habbo Hotel. Sistnevnte er et sosialt onlinespill rettet mot barn, som ifølge Aas omsatte for 77 millioner dollar i fjor.

Vanskelig å spå suksess
- Utfordringen med casual MMO-spill er at det er vanskelig å predikere suksess, ettersom det ikke er så mye oppmerksomhet rundt lanseringer og slikt, sier Aas. Spillene lanseres, så bygger man kundemasse via blant annet markedsføring.

Funcoms forretningsmodell vil være å selge objekter i spillene, annonsesalg og abonnementssalg.

Det første casual MMO-spillet fra Funcom skal være under utvikling. Spillet vil være Java-basert, og kommer etter planen på markedet en gang i 2009.

- Vi har ambisjoner i dette markedet, og investerer i det, sier Aas.

> Se også Funcoms resultater for 2. kvartal 2008 her. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.