Internett på tv-en er slett ikke noen ny idé. Allerede i forrige årtusen jobbet norske Pctvnet med slike prosjekter, men teknologien slo aldri an. Kanskje går det bedre for gigantene Yahoo og Intel?

Ifølge News.com vil begge disse gigantene vise frem nye fremstøt mot tv-markedet på den store CES-messen i januar. Og de har store planer for fremtiden.

- I begynnelsen av 2010 tror jeg internett-oppkoblet forbrukerelektronikk kommer til å dominere tilbudet, sier Patrick Barry, visepresident for Yahoos initiativ for netttilkoblet tv, til News.com.

Han forteller at Yahoos initiativ slett ikke retter seg mot noen liten nisje eller de dyreste produktene. Terskelen skal være lav.

Norsk alternativ
Intel og Yahoo viste i august frem prototyper på tv-er med nettilkobling, men nå kommer mer ferdige produkter, med store partnere som blant annet Samsung og Toshiba.

Målet for de to er klart. Yahoo ønsker å få en posisjon som leverandør av nettinnhold på tv-en, og vise reklame sammen med dette. Deres prosjekt heter Widget Channel, og skal kunne vise forskjellig internettinnhold på pc-en. Intel ønsker å få sine prosessorer inn på tv-markedet, der mindre kraftige prosessorer har dominert.

Ifølge Barry vil teknologien dukke opp i mange produkter i løpet av 2009, og altså være ganske dominerende i 2010.

Norske Opera satser også stort på Widgets, blant annet til mobiltelefoner. Deres nettleser finnes også i spesialversjoner til en lang rekke ulike apparater, inkludert spillmaskinen Wii. Har man Wii skal man kunne bruke Opera til å surfe på internett via tv-en.

Har feilet før
Norske Pctvnet er ikke alene om å ha prøvd og feilet i å bringe internett og tv-en sammen. Intel har selv satset mye på sitt Viiv-initiativ, for å gjøre pc-en til mediesenter i stua. Dette har så langt ikke hatt særlig suksess.

Intel svarer nå med antropologiske studier av hvordan folk bruker tv-en, for bedre å tilpasse seg folks behov. Konklusjonene er kanskje ikke så overraskende, men kan være viktige i utformingen. Blant annet har de konkludert med at tv-bruken må være mye enklere enn nett-bruk på pc, det nytter ikke å bare gjøre tv-en til en pc.

Yahoos ”Widget”-menyer er tenkt vist på skjermen sammen med tv-bildet. Undersøkelsene viser at folk ikke ønsker å ha dem til venstre, men heller under bildet. Et viktig krav fra brukerne er dessuten at man kan fjerne dem helt med et enkelt tastetrykk.

Pc-industriens angrep på tv-en har så langt gått relativt dårlig, men industrien kan ha lært av sine feil. Dessuten er tv-ene de siste årene blitt langt større og fått bedre oppløsning. Dermed er de nå langt bedre egnet for tekst enn de var i Pctvnets dager.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.