Den nye tjenesten vil være en såkalt streamingtjeneste, det vil si at du må være på nett for at den skal fungere. Ifølge Dagens Næringsliv skal tjenesten fungere på alle typer mobiltelefoner og pc-er.

Det er Aspiro, en leverandør av innhold på nett, som holder på å bygge opp tjenesten. De håper nå at store tele- og bredbåndsselskaper skal satse på på deres løsning. Aspiro leverer fra før musikktjenester til Telenors nettportaler, for eksempel Djuice.

I tillegg til å streame musikk skal det også være mulig å laste ned musikken på vanlig måte, og lagre den på pc, mobil eller Mac.

Tror brukerne vil betale
Musikksjef Per Einar Dybvik sier til Dagens Næringsliv at de holder på å teste ut tjenesten hos utvalgte brukere, og at han håper at den kan være allment tilgjengelig til sommeren.

Dybvik tror ikke på reklamefinansierte modeller, slik den svenske musikktjenesten Spotify satser på. Spotify har fått mye oppmerksomhet i mediene i det siste, og ønsker å bygge seg opp som egen merkevare - mens Aspiro ønsker å samarbeide med selskaper som allerede har en stor kundemasse.

- Markedet for lydreklame er relativt lite og fallende i den tiden vi nå er inne i. Online omsetning av musikk har derimot økt med 80-90 prosent hvert år. Vi tror forbrukerne er villige til å betale, sier han.

Tjenesten vil være abonnementsbasert og koste 60-100 kroner per måned.

Les også om Pirate Bay-rettsaken her: Angriper amatørimage (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.