- Det var et kaos inne i butikken. Det var en dramatisk sak der flere skadde personer lå på gulvet, sier politiførstebetjent Svein Erik Gjølmesli ved Malvik politistasjon til Dagensit.no.

Øyblikk tidligere hadde en kraftig Hyundai SUV rygget ut og så plutselig skutt fart fremover. Bilen braste gjennom ruten og inn i kassakøen på Prix i Hommelvik, og tre personer ble skadd og sendt til sykehus, skriver Adresseavisa. Føreren hevdet bilen aksellererte av seg selv.

Inneholder 70 datamaskiner
Slike historier har dukket opp over hele verden, og får nå ny oppmerksomhet etter at Toyota måtte kalle tilbake 6,5 millioner biler, på grunn av fare for at gasspedalen kan henge seg opp. En mekanisk feil har altså fått skylden for problemene, men problemet kan egentlig ligge i ekektronikken. En føderal undersøkelse av elektronikken er nå under oppseiling i USA, skriver Christian Science Monitor.

Dagens biler kan nemlig ha så mye som 70 små datamaskiner i seg, som styrer alt fra motor til dører, gir, seter, underholdning, klimasystem – og aksellerasjon. Hva som skjer når du trykker på pedalene er avhengig av et program, ikke bare din fot.

Nesten ingen skylder på pedalen
Los Angeles Times har gjennomført en undersøkelse av saken og kom til oppsiktsvekkende resultater. Så langt skal 2000 personer ha klaget på at Toyotas biler plutselig akselererer, noe som skal ha ført til 19 dødsfall og 815 kollisjoner siden 1999. Av disse skal kun fem prosent ha oppgitt at grunnen til problemene var at gasspedalen hengte seg opp, skriver Christian Science Monitor , som siterer fra rapporten. Antall rapporter skal også ha skutt i været etter at Toyota innførte elektronisk styrt akselerasjon i stor skala i 2002.

The National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) har dessuten undersøkt åtte slike tilfeller, og pedalen fikk ikke skylden i noen av tilfellene. NHTSA klarte vel og merke heller ikke å finne noen problemer med de elektroniske systemene heller.

Cruise ute av kontroll
Blant de mer celebre eierne av Toyota-biler med problemer er Apple-gründer Steve Wozniak.

- Den har en aksellerasjon som går av hengslene, men bare under spesielle forhold på cruise control. Og jeg kan ikke repetere det om og om igjen – på en trygg måte, sa han på et arrangement i San Francisco nylig, skriver News.com.

Toyota sier de undersøker alle klager, men at de etter år med omfattende testing ikke har funnet noen beviser for at programvare kan ha ført til uønsket akselerasjon.

Hever han ikke rørte gassen
Datamaskinenes inntog i bilene blir sett på som et stort fremskritt, som har åpnet for flere sikkerhetsfremmende tiltak, blant annet sikrere aksellerasjon. Men det har også fjernet føreren fra direkte kontroll over bilen gjennom enkel mekanikk.

Sjansen for at noe går galt er trolig svært liten, men når millioner av biler ruller rundt dag etter dag, kan ting skje, sier elektronisk ingeniør-konsulent Antony Anderson til News.com.

Han har sett på en sak som likner mye på saken i Hommelvik. Jordan Ziprin skulle i 2005 rygge ut sin Toyota Camry XLE. Han hevder bilen så skjøt fremover og krasjet uten at han hadde rørt gasspedalen.

Ziprin klarte ikke å bevise hva som hadde skjedd, og har ikke fått gjennomslag for sin sak.

Tør ikke si hva føreren har gjort
Det klarte heller ikke bilføreren i Hommelvik. Sjåføren kunne vise til diverse nettdiskusjoner med liknende historier. Politiet undersøkte dette, men fant at disse ikke vitenskapelig dokumenterbare.

- Det er mange enkeltsituasjoner som beskrives livelig og jeg har ikke noe belegg for å kunne si at det som står på nettet ikke er sant. Men vi kan ikke basere en etterforskning på diverse amerikanske internettfora, sier Gjømesli.

Politiet måtte derfor støtte seg til tekniske undersøkelser av bilen.

- Det kom en flesidig rapport fra Biltilsynet som ikke fant feil, og Hyundai har også vært inne og undersøkt uten å finne feil, sier Gjølmesli

Saken endte dermed med en bot til bilføreren.

- Vi tør ikke si noe om hva sjåføren har gjort, men klarer ikke finne noe teknisk feil, og ser ikke noe mønster i dette med andre saker, sier PR-manager i Hyundai, Morten Brusletto.

Finnes ikke beviser
Så hvem har rett? Det er liten tvil om at bilførere gjør feil, og det kan være fristende å skylde på bilen. Men kan det også være slik at elektronikken i biler skaper feil som ikke kan spores?

Ifølge Anderson er det ikke så rart at man ikke finner feilmeldinger i bilens datamaskiner.

- I det øyeblikket du skur av bilens datamaskinerm forsvinner de. Problemet er at når de ser etter feil etterpå er det ingenting å finne, sier han til News.com.

Det finnes ingen ”black box” i biler, som skal spore og forklare feil.

- I noen tilfeller kan du få tak i en feilkode, men ofte er ikke programvaren laget for å plukke opp spesielle feil og du kan ikke garantere at du vil plukke opp spesielle feil uansett, sier han.

Dermed blir føreren lett det eneste beviset for at noe galt har skjedd, og risikerer å fungere som sikkerhetsnett for elektronikken, mener Anderson.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.