Angry Birds er den største mobilapp- suksessen verden har sett så langt. Konseptet er enkelt. Sinte fugler bruker hverandre som sprettertammunisjon og knuser smilende griser. Det fanger inn folk som aldri før har spilt dataspill og bringer frem destruksjonslysten i selv de mest sindige av oss. Suksessen kommer fra Rovio, et selskap fra vårt naboland Finland, og mannen bak suksessen kommer vandrende til vårt møte i blodrød hettegenser med selskapets verdenskjente merkevare på brystet - en sint fugl.

- Angry Birds kommer til å bli større enn Mikke Mus og Mario, sier Peter Vesterbacka.

Ingen lettvint suksess
Men hvordan kommer man dit at man tør være så ambisiøs? Vesterbacka nekter for at han og Rovia snublet over suksessen, selv om han medgir å ha skutt gullfuglen.

- Det er ikke slik at vi mangler erf#229. Rovio lagde 52 spill før denne suksessen og har gått gradene. I dag har vi 50 ansatte, noe som gjør oss relativt små. Vi er et resultat av tøff konkurranse og har fått støtte. Men jeg mener det er viktig å støtte entreprenører med teknologi og salgskanaler, sier han.

Angry Birds har fått mye gratis oppmerksomhet gjennom kjendiser som bekjenner at de er hektet på spillet. Svenskenes alpinyndling Anja Pärson har for eksempel innrømmet at spillet gjør det lettere for henne å sovne om kvelden.

Undersøkelser tyder på at folk er spesielt opptatt med å spille Angry Birds i helgene, når de har mer fritid.

Spillet er enkelt – man slynger ut fugler for å knuse griser, og grafikken er tegneserieaktig og karakteristisk. Rovio har klart å skape karakterer som kjennes igjen, og grafikk som også pryder andre typer produkter.

- En skremmende tanke er at det spilles Angry Birds-spill i 200 millioner minutter over hele kloden hver dag. Det blir 1,2 milliarder minutter i året, sier Vesterbacka, og antyder at man kunne gjort mye fornuftig med den tiden.

Uforutsigbart
Angry Birds er ikke noe avansert spill, men det er også delvis nøkkel til suksess, skal man tro skaperen.

- Enkelheten og avhengighetsfaktoren minner noen om suksessen til Tetris, sier Vesterbacka og refererer til dataspillet som hadde sin storhetstid lenge før tusenårsskiftet.

- En av hemmelighetene bak suksessen er at spillet ikke er helt forutsigbart. Du kan prøve samme nivå mange ganger uten å lykkes, og så plutselig klarer du å fullføre nivået.

Men den største æren for suksessen gir Vesterbacka til Apples App Store:

- Den har åpnet opp for innovasjon og gitt oss et stort marked. Selve spillet er muliggjort ved berøringsteknologi, noe som traff markedet på riktig tidspunkt med veksten av smarttelefoner og etableringen av App Store. Nøkkelen er å tilby det gratis og på den måten få volum. Du trenger å få spillet ut til massene, sier Vesterbacka.

Selskapet har altså gitt bort spillet for å bli kjent, men siden tatt betaling.

Må være på topp
- Det er viktig å fortsette å være nummer én i app-store. Når du klarer det er utfordringen å bygge et publikum, sier mannen som har klart dette best av alle.

Rovio fokuserte på det lokale markedet i Finland. Målet var å bli nummer én i hjemmemarkedet, for så å vokse videre. Strategien kan i alle høyeste grad sies å være vellykket.

Happy meal, angry bird
Spillet er lastet ned 75 millioner ganger og skal ha 200 millioner tilhengere. I kjølvannet har man startet produksjon av leker og klær, og om ikke lenge kommer Angry Birds Happy Meals hos McDonalds.

Nå som fuglene har gått sin seiersgang verden over, jobber Rovio med å lage et nytt spill som skal være klar før sommeren. Der får grisene en mer aktiv rolle og muligens muligheten til å ta revansj på de sinte fuglene som har plaget dem i lengre tid.

Må tørre å satse
Angry Birds har fått æren av å åpne spilluniverset for folk som normalt verken bruker tid eller penger på den typen sysler. Spillet finnes både for Iphone og Android-telefoner. Ikke minst har det tatt av på nettbrettet Ipad, der brukerne kan kose seg med å se større versjoner av de sinte, men dog morsomme, fuglene.

Vesterbacka mener det er viktig at folk med ideer er modige nok til å satse på dem.

- Det er altfor mange mennesker som jobber for telekommunikasjonsselskaper i dag, sier Vesterbacke.

Hans erf#229 er at gründere har uendelige mengder energi, men at de samtidig trenger en god dose tålmodighet for å lykkes.

Analyser publikum
Dessuten må gründere tørre å gjøre nye ting.

- Tenk etter hvordan du kan gjøre ting annerledes. Våg å skille deg ut. I fremtiden vil folk ha mer fritid og det gir gode muligheter i underholdningsindustrien, sier spillguruen som også anbefaler fremtidige spillmakere å analysere brukerne sine og stadig videreutvikle produktet.

Vesterbacke er også bevisst på hvor viktig det er å snakke med publikum når man først har fått deres oppmerksomhet.

- Vi er gode på å svare brukerne og å holde kontakt med dem på Facebook og Twitter. Vi utvikler oss stadig og når spillet Cut the rope (et russisk spill, red. amn.) gikk forbi oss i oktober, reagerte vi med å lage en Haloween-versjon av Angry Birds. Det presset dem ut av topplassen, forklarer gründeren.

Hvorfor er egentlig fuglene så sinte?

- Grisene spiser eggene deres, sier mannen som ruget ut appen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.