Nok en gang er Telenor plaget av problemer med mobilnettet, og denne gangen var Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas raskt på ballen. .

Jon Fredrik Baksaas var på en konferanse i St Petersburg i Russland da han fikk vite om de nye problemene i mobilnettet i Norge. På en hastig innkalt pressekonferanse fredag ettermiddag måtte Baksaas for andre gang denne uken beklage at Telenor har problemer med mobilnettet.

- Det er svært beklagelig at vi nok en gang opplever ustabilitet i mobilnettet. At det ene kommer etter den andre feilen, er også beklagelig. Selv om det denne gangen er andre fysiske årsaker. Vårt fokus er på å finne feilen og rette den. Nettet er i bedring der vi har hatt svakheten, sa Baksaas på mobiltelefon fra Russland.

Midt- og Nord-Norge rammet
Telenor Norges administrerende direktør Ragnar Kårhus beklaget også det inntrufne og forklarte at feilen oppsto litt før klokken 14.30, noe som ledet til begrenset fremkommelighet i nettet. Dette rammet 2G-nettet og samtidig ble enkelte bedriftskunder rammet. Feilen ble lokalisert til en server i Trondheim som resulterte i et brudd i sambandet mellom Trondheim og Bodø. Nok en gang førte feilen til en overbelasning internt i nettet, akkurat som forrige fredag. Telenor sier det fikk mindre omfang denne gangen fordi de allerede har innført nye rutiner på bakgrunn av forrige ukes hendelser.

Først og fremst har det vært 2G-trafikken i Nordland, Troms, Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal som har vært rammet. Det skal også ha vært problemer å ringe fra fastnett til mobil i korte perioder.

Problemet er nå i ferd med å bedre seg og kl 17.30 rapporterte Telenor at de hadde tilnærmet normal drift.

- Tett på kapasitetsgrensen
Den siste ukens problemer gjør at Telenor erkjenner at veksten i smarttelefoner er i ferd med å overbelaste selskapets infrastruktur.

- Vi er tettere på kapasitetsgrensene enn vi har trodd, sier Kårhus som samtidig beklager konsekvensene de siste hendelsene har medført for de som er rammet.

På spørsmål om dette kan skje igjen tør ikke Kårhus å svare nei.

- Det blir feil å si at dette ikke kan skje igjen, men på bakgrunn av hendelsene forrige fredag, har vi nå etablert rutiner slik at vi får tatt tak i det og identifisert problemet og at konsekvensene blir vesentlig mindre for de som blir berørt.

Etter pinsehelgens problemer valgte Telenor å gi kompensasjon til alle som var rammet, slik at ingen måtte betale for mobilbruken i pinsehelgen. Foreløpig vil ikke Telenor si noe om de vil tilby kompensasjon for fredagens feil.

Baksaas sier at det er vondt for en teleoperatør som har et moderne nett å oppleve stadige brudd.

- Det er like vondt som det var forrige helg.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.