Hva er et som er så spesielt med iPhone? På papiret er den ganske lik andre telefoner, rent teknisk. Men det er ingenting ordinært med denne telefonen og dens brukere, det viser en rykende fersk rapport fra TNS Gallup og Teleinfo. Rapporten har fått navnet ""iPhone - det er noe helt annet".

- Det er som en jaktstart der de andre ikke er i gang når Apple legger ut på andre halvdel, sier Tore Aarønæs i Norsk Telecom.

TNS Gallup og Teleinfo sitter på intervjuer med 1690 iPhone-brukere og 919 andre mobilbrukere, og tallene forbløffer, selv om man kunne vente forskjeller.

Dagensit.no avslørte nylig at Norge nå har passert 300.000 iPhone-brukere, les mer: Verdensmestere i iPhone

Norgesrekord i tilfredshet - uansett klasse
Det mest iøyenfallende er hvor panegyrisk positive landets rundt 300.000 iPhone-brukere er - i forhold til absolutt alle andre.

- Det er helt galimatias høyt. Jeg som jobber i Gallup har aldri sett liknende sifre, sier Erlend Espedal, forretningsutvikler i TNS Gallup.

Mens 14 prosent av Nokias kunder er helt sikre på at de velger finsk også neste gang de kjøper mobil, vil hele 73 prosent av iPhone-brukerne velge Apple igjen. Og tar du med dem som sannsynligvis velger iPhone igjen, er tallet oppe i hele 94 prosent. Kun fire av 1690 iPhone-brukere er negative.

Dette er ekstremt, og sammen med andre måletall gir dette ny Norges-rekord i kundetilfredshet og lojalitet, uansett bransje. Fra før hadde Skandiabanken rekorden, med 105 poeng på TNS-Gallups skala, mens Toyota Prius var oppe i 103 før Toyotas gasspedal-problemer. Nå er Apple 3GS oppe i hele 111 poeng.

- Det er ny bakkerekord. De andre er milevidt bak, påpeker Aarønæs.

Det stemmer, for Nokia, Samsung og Sony Ericsson lander på ”kulen” med henholdsvis 47, 42 og 40 poeng, mens HTC får 61 poeng og dermed alene kryper over halve iPhones poengsum.

Skarpt skille i bruk
Kjærlighet til telefonen er imidlertid ikke det eneste som skiller iPhone-brukere fra røkla. TNS Gallup og Teleinfo har identifisert seks områder der forskjellene er til dels ekstreme. IPhone brukes rett og slett mer og på andre måter enn andre mobiler.

For eksempel er kjøp av programmer rundt seks ganger større på iPhone, og 95 prosent av brukerne surfer nå med mobilen. Dermed er iPhone allerede større enn Nokia på norske mobilnettsteder, selv om Nokia har 50 prosent markedsandel i Norge, mens Apple har 6-7 prosent. Det er en knock-out-seier.

- 64 prosent spiller spill på iPhone, selv om det ikke følger med noen spill til denne mobilen. På andre mobiler er det 19 prosent som spiller spill, selv om det følger med installerte spill, påpeker Espedal

Dette er revolusjonen
Mange av forskjellene skyldes nyheten som kom ett år etter at Apple opprinnelig lanserte iPhone, mener Espedal.

- 11. juli 2008 ble 3g-versjonen av iPhone lansert - og App Store. Det er App Store som er revolusjonen, sier Espedal.

App Store ga utviklere en standardisert og enkel måte å nå alle verdens iPhone-brukere på, fiks ferdig med forretningsmodell, gode utviklerverktøy og betalingsløsninger. Resultatet har vært overveldende, og trolig mer enn Apple hadde turt å håpe.

– Du ville blitt sendt rett på galehus hvis du for to år siden sa at de ville komme med noe nytt og få 3 milliarder nedlastinger, påpeker Aarønæs, som mener Apple har et perverst forsprang på dette feltet.

Konsekvensen er at tiltrekningskraften til iPhone er endret, mener Espedal. Først var ”smykkefaktoren” viktig, nå er det mulighetene som lokker - et utvalg som har passert 100.000 programmer for iPhone. Han mener Apple har bygget et perfekt økosystem rundt mobilen, som gjør at mobilens nytteverdi kan vokse etter at man har kjøpt den, ettersom nye programmer lanseres og lastes ned. Han peker også på at en undersøkelse viser at en stor del av brukernes lojalitet nå er knyttet til programmene på mobilen, ikke bare selve mobilen.

Gammelt tankegods - første suksess
- Det ikke de som kommer med teknologien som vinner, men de som gjør den enkel. Alle de tekologiske tingene var der, men det var Apple som satte dem sammen, påpeker han.

Internett i lommen og tjenester levert over mobilt internett er egentlig svært gammelt tankegods, og var svært mye diskutert for ti år siden. Hvorfor har ingen fått det til før?

- De har fokusert for mye på teknologi, og for lite på enkelhet. Det har vært mye snakk om megapiksler, mener Espedal.

Suksessen med App Store har fått alle de andre produsentene av mobilsystemer til å følge etter. Windows lanserer nå en ny markedsplass, Nokia skal prøve på nytt med Ovi Store og Google har kommet et stykke på vei med Android Marketplace.

Men foreløpig er det Apple som styrer.

- Forspranget deres er større enn det mange vil ha det til, mener Aarønæs, som påpeker at stadig flere norske aktører kommer på banen – også selskaper som aldri tenkte på mobilen som en mulighet før iPhone kom.

- Apps er også nyttige, og det er stadig flere norske bedrifter der applikasjoner blir en viktig del av strategien. De har funnet en god måte å komme ned i lommen på folk, sier han, og viser til at Gilde og andre kan bruke slike applikasjoner til å selge mer av sine produkter gjennom andre kanaler.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.