Matematikk er ikke alltid alle barns favoritt, men ved Nedre Bekkelaget skole diskuterer samtlige 18 annenklassinger ivrig hvordan de skal svare på et spørsmål fra Jean-Baptiste Huynh, gründer i WeWantToKnow. Hans selskap har siden 2012 laget fem mattespill, og elevene har i to uker brukt nyheten Dragonbox Big Numbers.  

– Matematikk er gøy, det beste jeg vet om, forteller Camilla til DN. 

Hun får støtte av Julie, som sitter ved siden av.

Fransk innpass

Entusiasmen gjenspeiles definitivt hos Rémi Brissiaud, den store autoriteten på mattepedagogikk i Retz Publishing house, et stort fransk forlag med over halve markedet innen matematikkfaget.  

– De har gjort hans drømmer til virkelighet, sier Stéphane Bureau, direktør for forlaget til DN. 

Forlaget er i ferd med å inngå et samarbeid med norske WeWantToKnow for å få spillene inn i det franske skoleverket. 

Undervisning med spill for Julian (bak fra venstre), Marius, Jonas (foran til venstre) og Matas i klasse 2B på Nedre Bekkelaget skole. Stående Jean-Baptiste Huynh i WeWantToKnow og lærer Ida Elisabeth Harda.
Undervisning med spill for Julian (bak fra venstre), Marius, Jonas (foran til venstre) og Matas i klasse 2B på Nedre Bekkelaget skole. Stående Jean-Baptiste Huynh i WeWantToKnow og lærer Ida Elisabeth Harda. (Foto: Mikaela Berg) Mer...

– Potensialet er enormt over hele verden, men hvert marked har sin nasjonale egenart, påpeker Bureau og anslår at det franske markedet for materiell til barn inntil elleve år er på 30 millioner euro årlig. 

Undervisningsspill tok av

En rekke norske selskaper jobber med å utvikle undervisningen digitalt. Mest kjent er kanskje Kahoot, som har nådd et enormt marked med sine undervisnings-quizer.

Men også spillselskapet Hyper Games har erfart at undervisningsapper kan ta av også etter skoletid. Selskapet laget et pedagogisk spill for planlegging av strømnett, på oppdrag av Statnett. 

– Strømspill høres jo ikke kjempekult ut. Du må planlegge så det er nok kapasitet hvis noe går galt, så ingen mister strømmen. Det ble lastet ned 1,7 millioner ganger, forteller Are Sundnes i selskapet.

Skjermbilde fra spillet Dragonbox Big Numbers.  
Skjermbilde fra spillet Dragonbox Big Numbers.   Mer...

Stor suksess- lite penger

WeWantToKnow har høstet svært mange priser siden gjennombruddet med Dragonbox Algebra i 2012 – et spill der relativt komplisert algebraoppgaver ble gjort til en lek med symboler. Dette må regnes som en av verdens aller største suksesser på læringsapper, men foreløpig er omsetningen av app-salget beskjedne åtte millioner kroner i året. 

– Det er lite penger, sier Huynh, som sier strategien fremover ikke er å selge enkeltapper til 50 eller 100 kroner, men pakkeløsninger der spillene er et kjerneelement. 

Han mener foreldremarkedet er stort, fordi opplevd nytte er stor. 

– Jeg kunne kanskje solgt deg en pakke for 1000 eller 2000 kroner. Hva ville du betalt for å bli kvitt hjemmelekser og vite at barna lærer med glede? sier han.

Han påpeker også at materiell til førsteklassinger i Norge alene utgjør et marked på 30 millioner i året. I tillegg har selskapet allerede en avtale med skoleverket i Uruguay og vil jobbe mot skoler i andre land. 

Men det tar tid å bygge pakkeløsningene.   

– Det er som en champagnekork – du prøver og prøver, så betaler det seg, sier han. 

Opplever verdien av 300 epler i spill

Mattespillene til WeWantToKnow høster ros fra mange kanter, ikke minst fra Frankrikes største forlegger på området, som mener selskapet ligger langt foran konkurrentene.

– De fleste henger igjen i papiræraen og lar ikke barna gjøre sine egne erfaringer, sier Stéphane Bureau, direktør i Retz.

Men ifølge WeWantToKnow-gründer Jean-Baptiste Huynh, er det først i det siste spillet at alt er kommet helt på plass. Han håper dette skal bli stående som en viktig referanse i utviklingen.

– Jeg har alltid sagt det kommer til å være en tid der læringsspill bare er et spill. De utfører operasjonene uten å tenke at det er matematikk.

I spillet må barna samle enkeltepler, som blir samlet i tierposer og kasser på hundre og lagt sammen til store formuer. Så kan man kjøpe steiner, diamanter og mye annet og regne ut hva man har igjen etter betalingen. For å komme videre til nye områder i spillet og få nye ting, må man legge sammen og trekke fra.

– Hva er 300 epler? Det er ikke bare et abstrakt tall. Det er du som plukker dem, så du vet hvor mye det koster. 300 er en opplevelse, det er emosjoner og dyplæring, sier Huynh.

Vil beholde penn og papir

Fredag mottok Teglverket skole i Oslo innovasjonsprisen 2017 for sin bruk av digitale læremidler i undervisningen fra Senter for IKT i utdanningen. Rektor Elisabeth Palmgren forteller at pedagogikken deres er bygget opp rundt digitale verktøy der elevene selv produserer undervisningsmateriellet. Hun er også positiv til mattespillene til WeWantToKnow.

– Det er kjempeflott. Lærerne må bare være bevisst hva de bruker det til og oversette læringen for elevene, sier hun.

Lærer Ida Elisabeth Hardal ved Nedre Bekkelaget skole er helt enig.

– Jeg har ikke tro på at det digitale kan erstatte alt, men det er et fantastisk supplement. De lærer ved egen oppdagelse, det blir ikke tredd ned over hodet på dem. Det gir mening, og det tror jeg er viktig, sier hun.

To hjerneforskere ved NTNU konkluderte nylig med at å notere med penn og papir gjør det lettere å huske enn digitale notater, fordi flere sanser er involvert.

Huynh har ingen ambisjoner om å kaste penn og papir ut av skolen.

- Jeg er kjempekonservativ og mener barna bruker for mye tid med skjerm. Som lærer brukte jeg sjelden digitale verktøy, men gjør dette fordi jeg ser ikke andre veier. Det vi driver med er ikke «tech» – det handler om pedagogikk, sier Huynh.

Selv har han ikke engang skaffet seg smarttelefon – han går rundt med to gammeldagse «dumme» telefoner, én for familien og én for den andre familien – jobben.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.