Denne uken annonserte Google at de vil lansere en abonnementstjeneste for Youtube, som vil gi brukere muligheter til å strømme musikk til sine enheter.

Dette betyr at det norske markedet snart vil få enda en stor aktør på musikkstrømmetjenester, som til nå har vært dominert av svenske Spotify og norske Wimp.

- Denne bransjen består av en endeløs rekke konkurrenter. For oss kan en stor konkurrent være to gutter i en garasje, og sånn er det for alle it-bedrifter og spesielt for oss som driver med musikk, sier administrerende direktør i Wimp Andy Chen.

Trygge i Norge
- Jeg tror ikke at Skandinavia er noe satsningsområde for Google og Youtube, derfor er vi mindre konkurranseutsatt enn de som opererer på større markeder, sier Chen.

Han tror ikke musikkbransjen er en bransje for dem som er redd for konkurranse. Wimp, som lenge slet med underskudd, gikk ifjor med et overskudd på 2,4 millioner kroner. Selskapets inntekter steg med nesten 50 millioner kroner til 120 millioner kroner.

Ruster opp
- Nå skal jeg ikke si hvordan konkurrentene våre bør drive sine selskap, men jeg tror ikke det vil være nok å bare fokusere på lyd i fremtiden, sier Chen.

Han legger til at selskapet om tre måneder har planer om å avdekke nye tjenester for sine brukere. Chen vil ikke røpe hva det er, men hinter til en mer fullstendig mediaplattform.

Wimp kom nylig med et tilbud til sine kunder om å oppdatere lydkvaliteten i sine tjenester med hifi, eller Lossless, som skal gi samme lydkvalitet som en CD.

- Jeg kan ikke ennå si noe om eksakte tall, men jeg kan si at vi aldri har fått så mye oppmerksomhet fra svensk presse som det vi får nå, sier Chen.

Plass til flere
Wimp er ikke alene om å satse stort på strømningstjenester. Det siste året har flere av de store aktørene kastet seg på. Sist ute var Google, som i sommer lanserte Google Play. Det er fortsatt usikkert når denne tjenesten vil komme til Norge. Filmtjenesten Netflix har også hatt sterk vekst i inneværende år, skriver CNN.

- Markedet for musikkstrømming er stort nok for flere aktører, selv om det er et marked preget av sterk konkurranse, sier Chen.

Les også:
<b>Slik lykkes du som gründer igjen og igjen </b>
Millionene strømmer inn
Spotify doblet inntektene (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.