iPad ble lenge omtalt som en sofa-dings, for nettsurfing og lek på kveldstid. Og det stemmer. Men etter lansering i USA har nettbrettene raskt brutt ut av sofaens lekegrind, og beveget seg ut nærlingslivet.

- Jeg har vel knapt vært på et møte etter lanseringen uten at noen har hatt iPad med seg, og forrige uke kom en med Samsungs Galaxy Tab, sier Torgeir Waterhouse i IKT-Norge.

Det er sterkt for et produkt å være så utbredt, allerede før lanseringen i Norge. Og større skal det bli, mener blant annet Accenture. De estimerer at nordmenn innen 2014 vil eie én million nettbrett av ulike merker.

Overrasket
- Man snakket om at det var en sofagreie, men vi ser at det lages stadig flere profesjonelle applikasjoner. Dette gjør at den vil få bedre tak på businessegmentet enn vi trodde i første omgang, sier Anders Elbak, analytiker i IDC.

Store selskaper med fokus på business-systemer har kastet seg over iPad, blant dem giganter som IBM og Oracle, og norske Mamut.

- Ja, ja, ja, det er en businessdings, understreker Mamut-sjef Eilert Hanoa.  

Han vil fremdeles ha med en bærbar pc når han skal ut og jobbe, men mener iPad gjør det enklere å ha mer materiale lett tilgjengelig.

- Det er effektiviserende for meg. Og det er behagelig og lystbetont å bruke den – noe som er viktig når man skal jobbe lenge, sier Hanoa, som er kjent for å ha særdeles høy arbeidskapasitet.

Få tror nettavler helt kan erstatte pc, og dermed må man kjøpe en ny dings, som ikke er helt billig?

- Ja, men er det istedenfor en tv på soverommet, en tv på hytta eller en ny mp3-spiller? Mange bedrifter spanderer Financial Times-abonnementer på lederne til 4000 kroner i året, og vil kunne bruke tavl3epc-er til videokonferanse. Så det spørs hvilket budsjett du setter det på, mener Hanoa.

Åpner markeder
Mamut lager forretningsprogramvare for mindre bedrifter, og er i gang med å teste hvordan programvaren kan tilpasses bedre til iPad. Han understreker at det er enkelt å gjøre tjenester tilgjengelige via iPad. Utfordringen er å åpne nye markeder

- Vi ser tilpasninger kan åpne nye segmenter som vi tidligere ikke har adressert. Jeg tror knapt vi har sett begynnelsen på hvordan nettbrett endrer bruken av bærbare enheter i business, sier Hanoa.

iPad og dens brødre vil altså åpne for helt nye bruksområder, mener Hanoa, og dette er Waterhouse helt enig i.

- Jeg har stor tro på nettbrett i arbeidslivet, og ikke bare som en pc-erstattere, men sammen med smarttelefonene har de egenskaper som gjør at nye yrkesgrupper kommer til, sier han.

Han viser til at håndverkerne kan bli større it-brukere, samt alle andre mulige yrkesgrupper der det er viktig å ha tilgang på inforasjon.

- De er litt dyre, men vil passe til helsesektoren og hjemmehjelp. Der har man prøvd med håndholdte maskiner, men de ble for små. Man prøvde også med vanlige bærbare – men skjermene fungerte som en mur mellom de ansatte og de som fikk hjelp, forteller Elbak, som er bosatt i Danmark.

Møte uten "mur"
Waterhouse understreker også at formatet passer godt til møter.

- De er verdiøkende i møter av to grunner. De gir reelt enklere tilgang til kunnskapen, og du blir ikke sittende bak en pc-skjerm. De minner mer om en notatblokk - du er mye mer inne i møtet, sier han.

Liknende pc-er har eksistert før, og maskinvaren er ikke så spesiell. Så hva er det med iPad som får ting i bevegelse?

- Teknologisk er det en evolusjon, men med tanke på potensialet for nye bruksområder og yrkesgrupper kan det være en revolusjon, sier Waterhouse.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.