Neste uke er 23.000 norske elever meldt på en mattekonkurranse, og vinnerne er klassen som kan løse flest ligninger på en uke. Opplegget er hentet fra Washington i USA, der ungdommer på en uke løste 390.000 likninger. Men programvaren som gjør det hele mulig er utviklet i Norge – nemlig appen Dragonbox.

- Jeeey, klarte det, sier NHO-sjef Kristin Skogen Lund entusiastisk, etter å ha fått full score i en oppgave.

Norsk mulighet
Onsdag arrangerer NHO konferansen ”Læringslivet”, der utdanningsteknologi er et sentralt tema. Skogen Lund blir tydelig mer oppstemt når hun snakker om læringsapper.

- Jeg har veldig tro på at sånne ting kan gjøre læring morsomt, og at det blir lettere å tilpasse undervisningen til ungdommene, sier hun.

Hun tror næringslivet også kan tjene på dette.

- En ting er hva det betyr for ungene, men tenk på hvilken mulighet vi har for å bli ledende i denne industrien her, med så høyt digitalt kompetansenivå, sier Skogen Lund.

Digital lærer-hær
Dragonbox er selve stjerneeksempelet på læringsteknologi, og har fem ganger blitt belønnet med tittelen som verdens beste læringsapp. Men selv den har hatt vanskelig for å komme inn i norske skoler, forteller Rolf Assev, som i mange år hadde ansvar for salg og marked i det norske nettleserselskapet Opera. Nå jobber han for å bygge opp en norsk industri innen såkalt ”Ed. Tech” - utdannelsesteknologi.

- Tenk om man kunne lære dobbelt så mye på halvparten av tiden, sier Assev.

Som partner i Startup Lab i Forskningsparken er han i gang med å bygge opp en såkalt ”klynge” på feltet - en samling selskaper som skal dele erf#229er og styrke hverandre.

- Hvis vi gjør det riktig tror jeg vi kan etablere oss i verdensklasse, sier han.

Med på laget har han blant annet Wewanttoknow, selskapet bak Dragonbox, der han selv er investor, sammen med Opera-gründer Jon von Tetzchner.

 

Farvell til papir
Assev mener det er på tide å si farvel til lærebøker i papir, og bruke ressursene digitalt.

- Jeg tror samfunnet ville spare flere hundre millioner kroner på å erstatte dagens papirbøker med elektroniske bøker, samtidig som elevene vil kunne få tilgang til langt mer spennende læringsverktøy, og ha tilgang til alle bøkene uansett hvor de måtte være. Miljømessig er dette en no-brainer, mener Assev.

Han påpeker at enkelte Android-nettbret nå er billigere enn mange lærebøker, og håper en overgang kan fostre ny kreativitet.

- Når alle elevene sitter med nettbrett, vil motivasjonen til utvikler til å lage apps være mye større, sier han, og mener barrierene for å komme inn i skolene med apps i dag er for høye.

Men han advarer mot å tro at løsningen er å bare digitalisere vanlige bøker. Dette er det svært mange som har gjort, men det gir liten ekstra effekt. Dragonbox fungerer fordi man har skrevet om hele måten matematikk undervises på, mener Assev.



Anbefalt læring:

Rolf Asssev i Startup Lab har satt sammen følgende liste over anbefalte lærinsapper for DN:

* Rolf Assev er aksjonær i selskapet bak appen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.