Netthandelsgiganten Amazon har planene klare for det som kan bli en ny revolusjon innen netthandel. Med ubemannede helikoptere, såkalte ”droner”, vil de levere pakker hjemme hos folk innen 30 minutter etter bestilling.

Les også:

Dette skaper spenning og entusiasme, også i Norge.

- Alle ser på hva Amazon driver med. De lykkes godt med å tenke utenfor tradisjonelle bokser, sier Gunnar Henriksen, ehandelsdirektør i Posten og Bring.

Posten har ikke jobbet med droner så langt, men alle som jobber med netthandel følger med på hva Amazon gjør, forteller han.

Strøm av droner
Det nærmeste vi kommer Amazon i Norge er Sandefjord-selskapet Komplett. Administrerende direktør Ole Vinje lar ser fascinere av nyheten fra USA.

- Jeg så for meg en strøm av droner med Komplett-logo fly inn mot Oslo, sier han.

Vinje mener tanken er fantastisk spennende, og ser for seg lynrask levering med miljøvennlige batteridrevne droner.

Han mener dette nok ikke er aktuelt for alle typer produkter. Det ville for eksempel ikke se så pent ut om en drone falt ned med en stor tv i lasten. Men han tror det kan bidra til at flere velger nett for lette varer som må fort frem.

- Rask levering er det området der vi hele tiden streber etter å forbedre oss. Vi leverer samme dag eller dagen etter i stort sett hele landet, sier han.

Nye regler
Interessen for ubemannede flyfartøyer er stor innenfor mange felter, forteller Thomas Hytten, seksjonssjef i operativ avdeling i Luftfartstilsynet. Men foreløpig er ikke sikkerheten god nok til å slippe fri dronene i norsk luftrom.

- Dagens systemer for å oppdage hindringer og unngå sammenstøt er ikke god nok, sier han.

For å fly med droner må man i dag enten ha visuell kontroll over dronen fra bakken, eller søke om å få stengt av et luftrom, så ingen andre kan fly inn. Og det er neppe hensiktsmessig å stenge av luftrommet over Bjørvika for å få levert litt skriverblekk.

Men Hytten regner med at dronene kommer, både innen småtransport som det Amazon planlegger, og i form av store transportfly som krysser kontinenter. Og når sikkerheten er god nok mener han Luftfartstilsynet også skal være parat.

- Vi må ha regler som er såpass fleksible at vi kan følge teknologien, og den utviklingen går svært fort, sier han.

Luftfartstilsynet ga i sommer ut en veileder for dronebruk i Norge. Les den her: ”Bruk av ubemannede luftfartøy i Norge”.

Mer netthandel
Henriksen i Posten sier folk vil få stadig flere leveringsalternativer, og at drone-levering kan bli et av dem. Men han tror ikke det blir det eneste.

Han forteller at norske netthandelskunder kan se frem til å få leveringer om kvelden og i helgene, med vanlig landtransport. Dette er en ordning Posten har prøvd ut i Sverige, med gode tilbakemeldinger.

- Vi er nødt til å tenke utenfor boksen vi også, fordi forbrukerne ønsker levering på forskjellige måter. Hvis du kan levere på den måten folk ønsker, så blir det mer salg, sier han.

Amazon har laget en video som demonstrerer hvordan Amazon Prime Air skal fungere her:



Les også: (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.