Portalene var spådd en femtid som konger på internett, og øverst på tronen i Norge satt Kristin Skogen Lund, som sjef for portalen Scandinavia Online (Sol) og søkemotoren Kvasir. Selskapet satset knallhardt, men fikk blø kraftig da dotcom-boblen sprakk i 2000.

Skogen Lund tror fremdeles at dette kunne blitt skikkelig stort.

– Vår søkemotor Kvasir kunne jo blitt verdens Google hvis vi hadde klart å ta et større løft i en tidlig fase, sier Lund til Dagensit.no.

Hun mener Norge var veldig fremoverlent i denne perioden.

- Det er synd at vi ikke klarte å eksportere mer av teknologien vår, sier hun nå.

Overhypet og overvurdert
Skogen Lund mener sprekken ikke var til å unngå, men ville ikke vært tiden foruten. Hun har tatt med seg mange erf#229er fra dotcom-tiden som hun mener er uvurderlige.

– Under dotcom vokste alt veldig raskt og innovasjonstakten var høy. Så ble alt overhypet og man overvurderte de økonomiske mulighetene på kort sikt, samtidig som vi undervurderte de langsiktige. I dag prøver jeg å tenke på hva som er langsiktig riktig og ikke la strategiske avgjørelser styres for mye av kortsiktige svingninger, sier Lund.

Solenergi - det nye dotcom?

Google, som i dag er verdens desidert største søkemotor, hadde åtte ansatte i 1999. I løpet av 2000 fikk Google verdens største søkeindeks, men var ikke den mest brukte søkemotoren. Annonsetjenesten deres hadde 350 kunder.

Samtidig var Kvasir fullt på høyde med datidens største søketjenester som Lycos, Excite, Hotbot, Alta Vista og Yahoo!. Forskjellen fra dagens søkemotorer var at man måtte søke med alle for å være sikker på å få alle relevante resultater.

Vekslende nettkonger
De som klarer å spå de neste store "nødvendighetene" på nett, blir tradisjonelt vinnerne i nettverdenen. Rundt årtusenskiftet var det veldig mye oppmerksomhet rundt det å lage nettportaler - eller en nettside som samlet det viktigste på nett.

I dag har ikke portalene den samme sentrale rollen, mye fordi søkemotorene tok den nye allround-rollen, og hjalp brukerne å finne lett frem på nett.

– Dette området er veldig dynamisk. En periode så det ut til at nettavisene skulle fylle portalens funksjon. Deretter kom Google og i dag er det sosiale nettverk. Jeg tror egentlig at alt dette vil smelte mer sammen, men det er umulig å forutsi hvordan, sier Lund.

Ti år forut for sin tid
Med erf#229 fra dotcom har Skogen Lund innfunnet seg med at når det gjelder internett er det umulig å spå fremtiden.

– Det er artig å tenke på i dag, at i 1999 satt vi i Sol og planla et sosialt nettverk som vi kalte Personal Life Manager. Den skulle holde orden på hele livet ditt, både det nettbaserte og det fysiske, , en slags kombinasjon av Facebook og unified communication. Alt var klart konseptuelt, men vi kom aldri så langt at vi utviklet det, sier Lund.

Slik er det ofte, ifølge Lund. Ideene er mange, men gjennomføringsevnen er det som alt står og faller på.

– 85 prosent av all suksess ligger i gjennomføringsevnen, sier Lund.

Les også:
- Vil endre internett for alltid
Døden på Oslo Børs (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.