Da de første mobilene med skjerm på 5-6 tommer dukket opp på markedet vakte det oppmerksomhet, men ikke nødvendigvis av den typen produsentene ønsker.

- Vi fniste litt da vi fikk se den første "phableten" i Barcelona for et par år siden, sier kommunikasjonsdirektør Øyvind Vederhus i Netcom.

- Timingen var ikke riktig da, men det er den nå, sier han.

I mangel på et bedre navn har de små gigantene fått navnet "phablet", fordi det er en mellomting mellom mobil og nettbrett (phone/tablet), og fremover forventes populariteten å stige kraftig.

- Vi forventer at 2013 blir "phabletens" år, sier Neil Mawston, administrerende direktør i Strategy Analytics globale mobilavdeling, til Reuters/Businessinsider.com.

Bedre underholdning - større mobiler
Flere selskaper har lansert mellomformater tidligere, men den gigantiske Samsung-mobilen Galaxy Note er den første som virkelig har fått suksess. Den har ligget på Netcoms toppliste i tre måneder nå, og var oppe på 5. plass i oktober.

- Galaxy Note har solgt svært godt og til tider vært så etterspurt at det er vanskelig å levere, sier Vederhus.

Han mener det ikke er tilfeldig at markedet tar av nå, og forventer mer av det samme.

- Hvor går grensen for hvor store dingser folk vil ha i lomma?

- Det henger sammen med nettkapasitet og brukervaner. Vi er blitt helt nettbaserte og de mobile nettverkene leverer innhold bedre. Det gjør noe med villigheten til å ta med større skjermer, sier han. Rikere medieinnhold ser bedre ut på stor skjerm.

Trenden mot mer databruk vises tydelig i Ericssons Mobility Report, som spår at gjennomsnittlig databruk per måned vil firedobles til 1.900 megabyte frem mot 2018, skriver Reuters.

- Når prisen er grei og du også kan svare på telefonen, så er det rett tid for slike enheter, sier Vederhus.

I Norge har 3G-farten allerede blitt mangedoblet de siste årene, og 4G er på vei inn. Når 4G når store deler av landet vil man trolig kunne strømme film i god oppløsning svært mange steder.

Stort marked
Storbanken Barclays har også stor tro på "phablet"-markedet. De forventer en firedobling av phablet-markedet på tre år, til 135 milliarder dollar. Men estimatene varierer kraftig, siden grensene for hva som er en mobiltelefon, phablet og nettbrett varierer.

Asiatiske markeder er ventet å dominere phablet-segmentet. Tidligere har oppfattelsen av passende mobilstørrelse vært dominert av taletelefoni, mener John Berns, en Singapore-basert bedriftsleder.

- Mindre var bedre helt til telefonene ble smarte og visuelle, sier han til Reuters.

(artikkelen fortsetter under tabellen)

Større og større, og mindre - nettbrett og mobil nærmer seg hverandre (utvalgte modeller):

Nettbrett vokser mest
Samsung er i ferd med å lansere en ny og rimelige varianter av sin gigant, og prisene på deler er på vei ned. Dermed kan mye ligge til rette for vekst for gigantene. Samsung får ikke æren av å ha funnet opp segmentet, men konkurrenten ZTE mener deres suksess hjelper også andre produsenter med å overbevise kundene.

Den samme effekten tror Netcom nå kan komme for enhetene som er litt større enn "phablet-ene", de små nettbrettene.

- Vi tror at det gjennom Ipad mini blir etablert et markedet for 7-tommere i 2013 og at andre produsenter nok vil legge til ringefunkasjonalitet på sine brett, sier han.

 



- Apple var jo ikke først ute med 7-tommere?

- Nei, men de var heller ikke først ute med smarttelefoner. Det handler om å bane vei og skape et marked, sier Vederhus.

Netcom tror det er nettbrettmarkedet som vil vokse mest i år, ikke smarttelefoner. Og de tror 7-tommers-markedet kan bli et voksende segment, men de forventer fremdeles at de store nettbrettene på 10-11 tommer vil dominere salgsstatistikkene.

Les også: - Apple nekter oss å si at det er noe feil med Iphone (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.