Marketwatch.com lister i dag opp ti egenskaper ved Apples populære produkter - som nok ikke er så populært blant eierne av produktene.

1. Fare for oppgraderings-utmattelse

Apple har det med å lansere oppgraderte modeller temmelig ofte. De har lansert fem Iphones siden 2007 og tre Ipads siden 2010. Mange kunder begynner å bli matt. Skjønt de stiller seg i kø likevel. Det de kanskje ikke vet er at når de så får den nyeste modellen av Iphone eller Ipad, har allerede designerne i Apple pønsket ut den neste modellen. Alt man kjøper fra Apple er med andre ord allerede utdatert. Også ny programvare fra selskapet kommer hyppig, og noen ganger er den ikke kompatibel med gamle Apple-produkter.

2. Gratis app kan koste dyrt

Applikasjonene man kjøper gjennom Appstore, kan godt være gratis å laste ned. Men noen av dem kan koste flesk å bruke. Et kjent eksempel er spillet med smurfebærene, der barn har påført foreldrene enorme regninger for kjøp av nye smurfebær til å mate smurfene med.

3. Produktet er sterkt vanedannnende, og kan påvirke sexlivet ditt

Undersøkelser viser at det å sjekke for eksempel Facebook på Iphonen har blitt et så stort behov for mange, at de gjør det både under middager og på soverommet.

4. Du bruker mer penger

Amerikanske undersøkelser viser at Apple-eiere får 10 prosent høyere telefonregninger enn eiere av andre smart-telefoner. Årsaken kan både være at Apple-eiere har større kjøpekraft og at produktene innbyr til større forbruk.

5. Iphone er ikke det kuleste av det kule lenger

Det er ikke veldig lenge siden det kun var en ting som gjaldt: Iphone. Nå snakker stadig flere om at Apples den gang revolusjonerende telefon er moden for noe helt annet enn enda en oppgradering - Apple trenger en helt ny telefon som kan hamle opp med de stadig sterkere utfordrerne i dag - og ikke minst de som er ventet å komme i morgen. Både Google og Facebook skal ha planer om å lansere sine egne telefoner.

6. Du blir flådd når du kjøper telefonen

I forbindelse med rettsbataljen mellom Apple og Samsung om mobiltelefonteknologien, avslørte søksmålet noen interessante tall. Produksjonskostnaden for en Iphone 4S 32GB (215 dollar) er bare en tredel av hva den selges for i butikken i USA. Til sammenligning utgjør produksjonskostnaden halvparten av prisen på en Ipad. Kritikere mener telefonen er overpriset.

7. Veien til mannens hjerte går gjennom barna

Apple bruker psykologi og temmelig gjennomtenkte salgsteknikker for å få deg på kroken. Boken "The Apple Experience” av Carmine Gallo viser blant annet til at selgerne på Apples butikker henvender seg først til barna for å vise dem Disney-filmene de kan se på en Ipad. Ellers er butikkene bygget opp så snobbete at folk tilber produktene deres som om de var i en kirke, mener forfatteren.

8. Størrelsen teller (og Iphone er en dverg)

Mens Iphonen er utstyrt med en 3,5 tommer skjerm, kommer det stadig flere mobiler med mye større skjermer på markedet. Som for eksempel Samsungs nyeste modell, Samsung S III. Mobilen er ikke bare større enn Iphonen i centimeter, men Samsungs smarttelefoner har nå også passert Iphone i salgsvolum.

9. Du låser deg til oss

Apple har gått lengre enn kanskje noen andre i sine utilslørte tiltak for å låse forbrukeren til Apples produkter. Selv om det ikke er umulig, er det ofte meget tungvindt og komplisert å overføre digitalt innhold fra Apple-produktene dine til andre produkter fra andre selskaper. Har du samlet masse musikk i Apples musikkbibliotek Itunes, er det slett ikke bare bare å overføre musikken - og du får for eksempel ikke med deg dine egne ratinger av musikken. Det samme gjelder bilder og lignende man nå kan laste opp til den såkalte nettskyen "Icloud". Er det lastet opp dit, kan du bare ta det "ned igjen" med et Apple-produkt.

10. Du kan bli så fanatisk Apple-fan at du ikke bryr deg om våre feil

Usikkert om dette er en fordel eller ulempe for forbrukeren. Men Marketwatch.com trekker til slutt frem at Apple-kunder finner seg i mye mer enn vanlige kunder, fordi de rett og slett elsker Apple så høyt. Har du først blitt en Apple-kunde vil du holde deg lojalt til merket, selv om produktene skulle skuffe deg.

Les også på DN.no i dag:

Hotelldøren står ulåst minst 60 sekunder etter at du har gått

Så mye koster det å bli superpopulær på Twitter (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.