Telenor har implementert et nytt sentralisert system for utskrifter ved sitt hovedkvarter på Fornebu. Det nye systemet bruker såkalt pull-printing, som betyr at en utskrift ikke blir startet før den som har bestilt den går bort til skriveren og identifiserer seg.

Dette øker sikkerheten ved at utskrifter ikke havner i feil hender, men det har også en annen bieffekt.

– Vårt tidligere utskriftsvolum på rundt 20 millioner sider har blitt redusert med 30 prosent, sier senioringeniør Jan Ove Eiksund i Telenor i en pressemelding.

Dette tilsvarer 6 millioner papirark, eller vekten av fire elefanter, ifølge Telenor. Besp#229en i CO2 er 84 tonn per år.

Stort prosjekt
Før dette prosjektet hadde Telenor 1 200 skrivere på 30 kontorer og følte at utskriftssituasjonen var litt ute av kontroll. I prosjektet, som ble håndtert av EDB Business Partner, ble antallet skrivere redusert til 200 og alle utskrifter legges i én sentralisert utskriftskø.

De nye maskinene er såkalte multifunksjonsmaskiner, som takler utskrift, skanning og kopiering. Som standard gjøres alle utskrifter som sort/hvitt og dobbelsidig, som er med å redusere kostnader ytterligere.

Tjenestemodell
Avtalen mellom Telenor, EDB og HP er en såkalt MPS-avtale (Managed Print Service) hvor drift, vedlikehold og leveranser av rekvisita til skriverne er inkludert. Typisk lengde for en slik kontrakt er tre til fem år. Dette er den salgsformen skriverprodusentene prøver å ta markedet med.

Det har de en viss suksess med, og stadig flere får sentralisert utskriftsbehandlingen sin.

Tøft marked
Ifølge analyseselskapet Gartner Group sank markedet for skrivere, skannere og multifunksjonsmaskiner i EMEA-regionen med 24,4 prosent i første halvår 2009.

Dette betyr at det blir stadig viktigere for aktørene å være den ene som får levere til bedriftene. Gode driftsavtaler og salg av rekvisita blir også viktigere. HP, som har rundt 40 prosent markedsandel i dette segmentet, fikk også den hardeste smellen etter finanskrisen. Deres omsetning innen utskrift, skanning og multifunksjon sank med 31 prosent i første halvår.

– 2009 har vært et utfordrende år da bedriftene har utsatt flere av beslutningene ved å implementere nye prosjekter. Men i HP opplever vi nå en rask vekst i MPS-segmentet for slutten av 2009 og begynnelsen av 2010, sier Stig Nydal som leder HPs MPS- område i Norge.

HP hadde forventet at frinanskrisen skulle sette fart i dette markedet, ettersom analytikerne sier dette kutter kostnadene markant. Men analytikerne sier også at outsourcing er det eneste som vokser i tøffe tider.

– Vi trodde finanskrisen kunne motivere til økt investering i MPS, men det skjedde ikke. Nå er det mye mer driv i segmentet og kundene inngår lengre kontrakter igjen, sier Nydal.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.