Rubrikkselskapet Adevinta tjente 31,4 millioner euro før skatt i andre kvartal.

Det tilsvarer 302 millioner kroner.

Det var marginalt høyere enn de 29,6 millioner euro som var ventet, ifølge estimater innhentet av Bloomberg News.

Omsetningen endte på 170 millioner euro i kvartalet, mot ventet 164 millioner euro.

Svakere bannerannonsering

Adevinta-sjef Rolv Erik Ryssdal mener selskapet har hatt et godt kvartal, men sier inntektsveksten påvirkes negativt av svak bannerannonsering.

– Svakere bannerannonsering, som kommer av en kombinasjon av globale faktorer i annonsering og tøffere økonomiske forhold, har fortsatt å påvirke den helhetlige inntektsveksten negativ, sier han i en melding mandag.

En bannerannonse er ganske enkelt en annonse på en nettside som ofte inneholder en lenke til en side på annonsørens nettsted.

Adevinta fastholder et mål om en årlig omsetningsvekst på 15–20 prosent på mellomlang til lang sikt.

Bedre enn Schibsted på børs

Tidligere i år spant mediekonsernet Schibsted ut sine internasjonale rubrikktjenester i det nye selskapet Adevinta. Selv om Adevinta ble børsnotert som eget selskap kontrolleres Schibsted fremdeles 59,3 prosent av aksjene. Siden børsnoteringen i april har aksjen steget åtte prosent. I samme periode har Schibsted-aksjen falt rundt syv prosent.

Adevinta-sjef Ryssdal har vært tydelig på at selskapet skal spille en aktiv rolle i den konsolideringen av det internasjonale rubrikkmarkedet som er ventet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.