Siden oppstarten med telefonsøk i 2004 har pilene bare pekt oppover for medie- og mobilselskapet Advista. For de to eierne, som tjente 124 millioner kroner på tolv år, kom nedturen brått. I 2018 fikk selskapet sitt første minusresultat noen gang, ifølge regnskapet som ikke ble levert Brønnøysundregistrene før denne helgen.

Resultat før skatt for mediekonsernet viser åtte millioner i minus, mot 7,9 millioner kroner i pluss i 2017. Omsetningen sank derimot hakket mer beskjedent, fra 73,7 til 68,3 millioner kroner.

Selskapet ble stiftet av Stian Gundersen og Øyvind Bangsund, som fremdeles er henholdsvis styreleder og daglig leder. Og for de to har selskapet vært litt av en gullgruve:

Siden bedriften ble utvidet og konsernet ble opprettet i 2006, har de hatt et samlet resultat før skatt på 124 millioner kroner.

Det lyktes først ikke DN å få tak i en kommentar fra selskapet, som senere sender følgende kommentar.

- Tapet i 2018 skyldes investeringer i nye produkter, større oppdateringer av 180.no på web og mobil som ble lansert desember 2019, samt satsing i utlandet, skriver Bangsund i en epost til DN søndag kveld. Han viser til utviklingen av «telguarder.com», som fungerer likt som 180.no og er i flere land.

Daglig leder Bangsund opplyser om at satsingen allerede har gitt resultater, og at de fra 2019 sitter med et overskudd på 3,8 millioner, og en økt omsetning til 77 millioner kroner.

Gasellebedrift

Skoen har trykket på det som tidligere har vært selve flaggskipet, nemlig 180. no Nummeropplysningen. I 2008 ble søkemotoren kåret til Gasellebedrift av Dagens Næringsliv flere år på rad som følge av god vekst mellom 2008 og 2011. Fra 2008 til 2009 gjorde eksempelvis resultatet før skatt et byks fra 7,9 millioner til 21,4 millioner kroner.

Ti år senere gikk søkemotoren på et tap for første gang, og resultatet ble 5,9 millioner i minus.

Også datterselskapene 1818 Opplysningstjenesten as, Mobilcom as og Digiprice as gikk med tap.

Til DN skildrer Bangsund bransjen som «tøffere».

- Bransjen har generelt blitt tøffere, og kravet til gode produkter - ikke minst på mobil har blitt større. Vi så tegn til dette allerede i 2017, og valgte derfor å satse med økte investeringer, skriver han og viser til at de opplever dette er blitt godt mottatt av deres brukere.

Reklame får også del av skylden

180. no er Norges mest nedlastede applikasjon for å sjekke hvem det er som ringer fra ukjente numre, og er lastet ned over én million ganger. Selskapet selv opplyser å ha rundt 700.000 aktive brukere hver uke innom sin søkemotor.

Søkeappen er gratis å bruke, og selskapet er derfor avhengige av annonsører for å tjene penger.

Av årsberetningen fremgår det at også fall i annonseinntekter som får skylden for deres aller første tap. Det står at «selskapets leverandør for reklame ikke har levert som forventet», noe som har gitt tomme annonseflater i blant annet mobilappen.

«Styret er ikke fornøyd med konsernets og selskapets resultatutvikling men er som forventet», står det i årsberetningen.

Ifølge Bangsund skal imidlertid tapet på reklamefronten også være dekket opp nå.

- Nye partnere innen annonseflater er nå på plass, og dekningsgraden nærmer seg igjen 100 prosent, skriver han i sin epost til DN. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.