Søker man på «radon» på Amazon.com, viser de tre øverste resultatene rett til norske Airthings, et selskap som har vokst kraftig de siste årene. Etter målrettet arbeid har selskapet virkelig kommet inn i varmen hos netthandelsgiganten, noe som gir strålende resultater, forteller administrerende direktør Øyvind Birkenes.

– Vi gjør mye sammen med Amazon. De har ekstreme muligheter og kan selge tusenvis av våre målere på en time. Det gir ekstremt god effekt, men å komme dit er det ikke lett, sier han.

Selskapet ble nylig kåret til årets norske eksportbedrift på Eksportkonferansen i regi av blant andre Innovasjon Norge og Garantiinstituttet for eksportkreditt (Giek).

På vei mot hårete mål

Radon er en usynlig, luktfri, radioaktiv gass som finnes i for høye konsentrasjoner i mange hjem. Det anslås at den forårsaker over 300 kreftdødsfall i Norge årlig og 21.000 i USA. Airthings ble startet av en gruppe forskere fra Cern som ville utvikle en digital måler. I slutten av 2015 kom Øyvind Birkenes inn som leder fra den amerikanske elektronikkjempen Texas Instruments. Samtidig gikk Geir Førre inn som investor og styreleder i selskapet – en mann som har tre milliardsalg på samvittigheten, to som gründer og ett som investor.

Les mer om Geir Førre her: Har holdt en halv mrd. klart i ett år

– Målet vårt er å doble omsetningen hvert år og nå 100 millioner kroner i 2018, sa Birkenes til DN i mai 2016.

Etter første kvartal er det målet absolutt innen rekkevidde, ifølge Birkenes. Og hvis de klarer det, vil Amazon spille en viktig rolle.

– Vi ser absolutt størst vekst fra Amazon. Tallene i år blir mye, mye høyere enn i fjor, sier Birkenes.

Han forteller at de i 2017 hadde «noen titall millioner» i omsetning fra Amazon, men under halvparten av totalen på 62 millioner.

Inn i varmen

Det finnes flere norske selskaper som har produkter som selges via Amazon. Det er en salgsplattform med svært mange partnere, men å komme inn der er bare første steg, ifølge Birkenes.

– Når man starter på Amazon, kan man legge ut produkter og gjøre alt selv. Men det fungerer ikke å bare komme inn på listene og håpe på salg, sier han.

Les mer om Airthings her: Full gass mot USA

Birkenes viser til at selskapet har ansatt folk med erfaring og bygget opp egen kompetanse på å samarbeide med Amazon. Tre personer jobber svært mye med dette. Hardt arbeid kan bli belønnet med opprykk i systemet.

– Hvis du klarer å få resultater, kan du bli tatt opp som godkjent av Amazon. Da står de for salget og tar varene dine på lager, sier han.

Etter hvert har selskapet også fått en status der Amazon selv tar seg av transport og varelager.

– De henter for eksempel 10.000 enheter fra vår fabrikk, og fordeler dem på sine lagre i USA, sier Birkenes.

Han mener dette gir mange fordeler, blant annet i form av at de har fellesinteresse i å selge ut lagervarene. Selskapet har også fått en egen Amazon-innkjøper som har ansvar for deres produkter i hovedkvarteret i Seattle.

– Du må dra det i gang, men når det fungerer, får du en veldig selvforsterkende effekt på salget, sier Birkenes.

Stjernene bestemmer

For å komme inn i varmen må man imidlertid levere kvalitet, og på Amazon måles dette gjennom brukernes anmeldelser, i gjennomsnittlig antall stjerner de gir. Uten gode tilbakemeldinger kjøper ikke kundene produktene, og Amazon vil ikke samarbeide, ifølge Birkenes.

– Det er ikke alltid det nyeste produktet som selger best. Det kan være det med flest og best tilbakemeldinger, sier han.

Å få femstjernersanmeldelser er derfor livsviktig. For mange énstjernere kan bli fatalt.

– Vi må lage produkter som er enkle å bruke, med god kvalitet og veldig god kundesupport. Man får jo noen énstjernere, og da analyserer man dem og tar lærdom. Det gjør vi kontinuerlig, sier Birkenes.

Airthings har møter ansikt til ansikt med Amazons folk for å planlegge felles kampanjer. De er også i nettbutikken til giganten Home Depot, og i juni skal de inn i 30 butikker hos Best Buy.

– Første kvartal har gått over all forventning, og vi har målet om 100 millioner innen rekkevidde, sier sjefen.

Knuser forventningene

Amazon har fått hard medfart fra Donald Trump i år. Presidentens sinne kan trolig knyttes til at Amazon-gründer Jeff Bezos også eier avisen Washington Post, som har fulgt presidenten tett.

Presidentens utfall har nok påvirket aksjekursen, men selskapets resultater bærer absolutt ikke preg av dette. Selskapet leverte nylig resultater for første kvartal der overskuddet var mer enn dobbelt så høyt som analytikerne hadde forventet: 3,27 dollar per aksje, mot ventet 1,26 dollar. Amazon-aksjen steg umiddelbart syv prosent i handel etter børsens stengetid. (Vilkår)

Dette ser de store bedriftene etter hos gründere
Espen Wiik fra Orkla Ventures røper hva de store bedriftene ser etter i første møte med en startup.
02:04
Publisert: