Medlemmer av Amazons Prime-program over hele verden skal få levert varer i løpet av én dag, lover Amazon.

Det innebærer at Jeff Bezos og verdens viktigste handelsselskap halverer leveringstiden, som i dag er to dager de fleste steder der tjenesten er tilgjengelig.

Foreløpig er det langt fra alle som har mulighet til å bli Prime-medlem.

Tiltaket anslås å koste Amazon 800 millioner dollar, eller cirka syv milliarder kroner, bare i løpet av de tre neste månedene.

Finansdirektør Brian Olsavsky i Amazon fikk en rekke spørsmål om det dristige og kostbare leveringsløftet da selskapet presenterte sitt resultat for første kvartal torsdag.

Et av spørsmålene kom fra Citi-analytiker Mark May, som ville vite hvor langt de syv milliardene vil ta Amazons endagsløfte – utover hjemmemarkedet som er USA.

– Programmet vil bli globalt. Mesteparten av pengebruken vi ser i andre kvartal starter i Nord-Amerika, men dette er ment som en global forbedring i hastighet knyttet til vårt Prime-program. Så du vil se mer etter hvert, svarte Olsavsky.

– Winter is coming

Når Jeff Bezos tråkker på gasspedalen går det kaldt nedover ryggen på alle i hele verden som driver med detaljhandel.

Det har lenge gått rykter om at Amazon, som startet som en nettbokhandel for fysiske bøker i 1995, vil etablere seg med egen netthandel i de nordiske landene.

Men foreløpig har ikke kjempen rykket nærmere enn England, Tyskland, Frankrike og Nederland.

Et av selskapene som arbeider med å forbedre flyten av fysiske varer fra nettbutikken og hjem til forbruker, er Zoopit. På eiersiden er mediekonsernet Schibsted og dagligvarekjempen Norgesgruppen. På kundelisten står Norgesgruppens dagligvarekjeder Meny, Joker og Spar, samt Princess, Apotek 1 og Interflora.

Gründer Shafi Adan er forberedt på at Amazon vil utfordre eksisterende aktører – overalt.

– Vi har lenge visst at dette lå i kortene og nå håper vi virkelig norsk detaljhandel tar dette på alvor, og tilpasser seg den nye virkeligheten. Handlemønsteret til forbrukeren endres og konkurransen er blitt global, men man har fortsatt noen fordeler med lokal kunnskap mot internasjonale aktører – og det håper vi de norske aktørene utnytter, skriver Adan i en melding.

– For å ta en referanse til Game of Thrones: Winter (Amazon) is coming! Vi håper de agerer raskt på å bygge et godt forsvar, ellers kan vinteren bli fatal for mange, sier Shafi Adan.

Tråkker på gassen

I det amerikanske markedet vil konkurrenter som Walmart og Target umiddelbart merke konkurransen. Begge disse opererer med en leveringstid på to dager og dårligere vareutvalg enn den sultne konkurrenten, ifølge Reuters.

Shafi Adan er en av gründerne i Zoopit.
Shafi Adan er en av gründerne i Zoopit. (Foto: Andersen, Cicilie)

Amazon kaller det gratis levering på en dag, men det er en sannhet med modifikasjoner. Det er bare de som har betalt medlemskap i Prime-programmet som får gratis levering på en dag. Men pakken Amazon tilbyr Prime-kunder i for eksempel Storbritannia virker ganske forlokkende:

For åtte pund i måneden, cirka 90 kroner, får du gratis levering av et stort utvalg fysiske produkter, pluss strømming av musikk, tv-serier og film, samt tilgang til lesing av et utvalg av digitale bøker og magasiner.

Og når Jeff Bezos tråkker på gasspedalen går det kaldt nedover ryggen på alle i hele verden som driver med detaljhandel.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.