En av de største nyhetene Apples Steve Jobs presenterte på mandag var det han ikke sa. Alle visste nemlig at Apple skulle lansere en nettsky-tjeneste, Icloud, og at de hadde vært i forhandligner med musikkselskaper. Når man la sammen 1+1 konkluderte mange med at Apple ville kaste seg på streaming-bølgen, startet av selskaper som Spotify og Wimp - som lar brukerne spille musikk direkte fra en nettsky.

Slik gikk det ikke, selv om konkurrentene fosser frem.

– Bare siden nyttår har vi doblet antallet abonnenter. Ved utgangen av april hadde vi passert 200.000 abonnenter og veksten er fortsatt god, sier Per Einar Dybvik, sjef for Wimp, som eies av børsnoterte Aspiro.

- Paradigmeskifte
Musikkbransjen er i endring og to klare leire vokser frem. Den metoden med mest vekst akkurat nå er såkalt streaming, med svenske Spotify og norske Wimp i ledelsen. Dette er musikk man spiller av over en nettforbindelse i stedet for at sangen ligger lagret på telefonen eller pc-en. Det spesielle med denne forretningsmodellen er at brukerne ikke eier musikken, men leier tilgang til en enorm katalog av musikk.

Den andre modellen er kjøp og nedlasting av sanger eller albumer, omtrent som med cd, bare at leveringen er digital. Det er dette spillet Apple med iTunes har mestret bedre enn alle andre.

Men disse to modellene lever ikke uten videre godt sammen. Hvis man allerede betaler månedsleie for "all" musikk er det lite fornuftig å kjøpe en masse sanger på for eksempel iTunes i tillegg.

Dybvik mener musikkdistribusjon står foran et paradigmeskifte, og han tror musikktjenester som Wimp kommer til å bli den foretrukne måten å høre på musikk for de fleste av oss.

– Streaming er det eneste segmentet med skikkelig vekst nå. Det har ført til at plateselskapene også legger til rette for våre forretningsmodeller og støtter oss, sier Dybvik.

Holder tilbake
Dette synet deles – litt tilbakeholdent – av plateselskapene.

– Streaming vokser jo eksplosivt nå, det er åpenbart. Men det kan godt komme en motreaksjon også. Mange liker å vite at de eier musikken sin selv og andre kan mene lydkvaliteten til streamingtjenestene er for lav, sier digital salgsansvarlig i EMI Norge, Daniel Haugen.

Han får støtte fra Sony.

– Mange har brukt mye tid på å bygge opp sine musikkarkiver og lage spillelister. Det er nok mange som foretrekker å eie musikkbiblioteket selv. Dessuten er det fortsatt en pen vekst i stykksalg for nedlasting, sier Stein Vegusdal, sjef for digital distribusjon i Sony Music Norge.

Han tror vi vil se en tredelt segmentering av musikkjøperne ut fra interessenivå.

– De som liker musikk, men ikke er lidenskapelige vil nok benytte seg av streamingtjenester i fremtiden. De som er mer engasjert i musikk ønsker nok å eie musikken selv og ha den arkivert i høyest mulig kvalitet, sier Vegusdal.

Han tror cd-salget vil måtte vike for de digitale distribusjonskanalene, men ikke at det vil forsvinne.

– Med cd-formatet kan man selge spesielle merverdiprodukter i form av samlebokser og ekstra produkter. I tillegg vil det alltid finnes en liten gruppe lyttere som kjøper så lite musikk at de foretrekker å gjøre det i butikk, sier Vegusdal.

Apple mot strømmen
Mandag kveld norsk tid lanserte Apple en ny generasjon musikktjeneste under paraplynavnet Icloud, men dette er altså ikke en streamingtjeneste, slik mange ventet. Apple velger istedenfor å gjøre dagens modell med kjøp av sanger mer attraktiv.

Apple gir nå sine kunder muligheten til å flytte musikkbiblioteket sitt til Apples servere på internett i stedet for å ha musikken liggende på egen pc. Derfra kan musikken holdes oppdatert på inntil ti telefoner, pc-er eller andre enheter. De lar også brukerne laste opp musikk de har kjøpt på cd eller fra andre butikker, så den kan deles mellom brukerens ulike avspillere som støtter denne funksjonaliteten.

– Apples lansering betyr ikke noen konkurranse for oss. Apple lanserer bare en lagringstjeneste for musikk man allerede eier. De vil nok treffe mange av de brukerne som er opptatt av å eie musikken sin, sier Dybvik.

Plateselskapene, som er partnere med både Apple og Wimp, tror ikke Apple synes streaming er stort nok til å konkurrere med ennå. De definerer dessuten stort sett konkurransen sin i USA som viktigst.

– Helhetlig sett tror jeg Icloud kan bli en populær og verdifull tjeneste for Apples kunder. Men de prøver jo ikke å konkurrere med streamingtjenestene i det hele tatt. Selv definerer de jo Google og Amazon som sine konkurrenter, sier Haugen.

Google og Amazon har tidligere varslet tjenester som lar brukerne laste opp musikken sin til nettbaserte arkiver, men uten mulighet til å bruke streaming til å lytte.

– Det er jo solgt over 15 milliarder sanger gjennom Itunes. Med Icloud får man en evigvarende sikkerhetskopi av musikkbiblioteket sitt. Når man i tillegg kan inkludere musikk man ikke har kjøpt hos Apple må de sies å være en verdifull tjeneste for mange, sier Vegusdal.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.