Da Apple presenterte sine siste kvartalstall tirsdag kveld, kom det frem at selskapet i januar har begynt å kutte prisene på Iphone i enkelte markeder. Det er andre gang i Iphones historie at prisene kuttes.

Salget av de nye Iphone-modellene har sviktet i forhold til forventningene, spesielt i vekstmarkeder som Kina. Iphone-inntektene falt 15 prosent i kvartalet, og siden Iphone historisk står for rundt 60 prosent av inntektene til Apple, er det et vesentlig fall.

Mye av årsaken ligger ifølge Apple i at en del markeder er preget av høy dollarkurs mot lokal valuta. Dette gjelder spesielt de kritiske vekstmarkedene hvor Apple fortsatt kan vokse, og som har opplevd at amerikanske varer har økt over ti prosent i pris på ett år.

– Vi har bestemt oss for å senke prisene til et nivå som regnet mot lokal valuta vil gi samme pris som for et år siden i håp om å øke salget, sier Apple-sjef Tim Cook til Reuters.

Cook nevnte land som Tyrkia, hvor den lokale valutaen er nedskrevet med 33 prosent. I november fortalte Apple at det også var valutapress på prisene i Brasil, India og Russland.

Neppe i Norge

Den norske kronen har også vært presset mot dollar det siste året. Dollarkursen mot kroner har steget drøye ni prosent siden Iphone X ble lansert og priset for Norge. Stigningen siden Iphone XS ble lansert i fjor høst er drøye fire prosent.

Det er lite trolig at dette er nok til at Norge blir begunstiget med et priskutt. Norge er ikke et vekstmarked, tvert imot har Iphone en komfortabel markedsandel her, antagelig mellom 60 og 70 prosent.

– Det ville overrasket meg om de kuttet prisene her. De trenger ikke å gjøre det fordi de har en sterk markedsposisjon og taper ikke konkurransekraft selv om prisene øker, sier Ragnhild Silkoset, professor i markedsføring ved Handelshøyskolen BI og Universitetet i Tromsø.

«Smart av Apple»

Nordmenn er blant verdens mest kjøpesterke forbrukere og de nye Iphone-modellene har ligget på toppen av salgslistene siden lansering, til tross for de høye prisene.

– Det er smart av Apple å bruke valuta som forklaring. En ekstern årsak til et priskutt legitimerer grunnen til å endre en pris. Hadde de for eksempel sagt at de hadde satt prisen for høyt, ville det satt dem selv i et dårlig lys og ført til prispress også i andre land, sier Silkoset.

Hun mener en tredje motivasjon er å gi rett signal til konkurrentene.

– Ved å forklare prisendringen med valuta, sender Apple et signal til konkurrentene om at prisendringen ikke betyr at de er klare for en priskrig, sier Silkoset.

Apple ønsker ikke å kommentere saken. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.