Internettselskapet Google har i over syv år eksperimentert med førerløse biler. De spesialutstyrte bilene har kraftige datamaskiner som tar beslutninger basert på informasjon som kommer fra sensorer, gps, trafikkoppdateringer og annen informasjon.

Dette er et fremtidig marked som mange ønsker en bit av.

Førerløse biler i 2025

Det japanske elektronikkselskapet Sony overrasket investorer under resultatfremleggelsen tidligere i februar med det beste kvartalsoverskuddet på syv år. Sony er i ferd med å lykkes med den siste snuoperasjonen.

Årsaken er at satsingen på utvikling og produksjon av avanserte sensorer til bruk i blant annet smarttelefoner har gitt uttelling. Sonys billedsensorer er å finne i konkurrentenes smarttelefoner.

Det er den samme teknologien Sony håper skal gjøre selskapet til en av de største leverandørene til fremtidens avanserte biler.

– Vi vil bli størst på bilsensorer når førerløse biler inntar veiene, sier Sony-direktør Shigeo Ohba til Financial Times.

Sony tror disse bilene vil være et vanlig syn å se på veiene om ti år. En vanlig bil forventes å ha inntil ti kameraer innebygd for å hjelpe sjåføren. Med rundt 100 millioner solgte biler i året vil dette være et stort marked.

Men Sony har større ambisjoner enn å være en komponentleverandør. Selskapet kjøpte nylig en «lyttepost» i oppstartsselskapet ZMP, som produserer avanserte roboter og eksperimentelle modellbiler.

Apple-bil under utvikling

Sony og Google er ikke de enste som prøver å se ti til 30 år frem i tid. Apple har 180 milliarder dollar i kontantreserver og en børsverdi på over 700 milliarder dollar – mer enn størrelsen på den sveitsiske økonomien (685 milliarder dollar i 2013).

Apples CarPlay-satsing skal integrere selskapets produkter og tjenester som informasjonssystemer for andre bilprodusenter. Foto: Robert Galbraith, Reuters/NTB Scanpix
Apples CarPlay-satsing skal integrere selskapets produkter og tjenester som informasjonssystemer for andre bilprodusenter. Foto: Robert Galbraith, Reuters/NTB Scanpix (Foto: Reuters)
Ifølge Financial Times, Reuters og Wall Street Journal har Apple nylig hyret inn bildesignere- og utviklere. Blant disse er lederen for utviklingsavdelingen for Mercedes-Benz i Silicon Valley. De skal jobbe i en bygning som ikke er en del av Apple-hovedkontoret.

Dette prosjektet skal være separat fra CarPlay-satsingen, hvor Apple-produkter og tjenester skal integreres som informasjonssystemer for andre bilprodusenter.

– For tre måneder siden ville jeg ha sagt at dette er en del av CarPlay. I dag tror jeg dette er utviklingen av en bil, sier en kilde som har jobbet tett mot Apple i mange år, til Financial Times.

Fremtidshåp

Mange år før Apple lanserte smarttelefonen Iphone og nettbrettet Ipad gikk ryktene om disse produktene. Det er senere blitt bekreftet at Iphone-utviklingen startet syv år før produktet ble lansert.

Iphone-suksessen utgjør også en alvorlig trussel for Apple. Det ble solgt nesten 75 millioner Iphone-modeller i forrige kvartal – tilsvarende 34000 enheter hver eneste time. Det meste av Apple-overskuddet på over 18 milliarder dollar kom fra Iphone-suksessen.

– Kritikken fra investorer har alltid vært om Apple kan gi et nytt, stort marked for fremtiden. Personbilmarkedet er nettopp den typen større marked som investorer ønsker seg. Det gir potensial for en flerdobling av omsetningen og mulig overskudd, sier analysesjef David Garrity hos GVA Research til CNBC.

Topphemmelige prosjekter

Apple er kjent for å etablere «hemmelige» prosjekter hvor de hyrer inn eksperter som får mulighet til å eksperimentere med teknologi og design, og få tilgang til Apples ressurser og kompetanse. Flere av disse prosjektene har strandet.

– Det er produkter vi jobber med som ingen kjenner til. Det har ikke engang vært rykter, sa Tim Cook, Apples konsernsjef, i et intervju med Charlie Rose i september.

Ifjor gikk det rykter om at Apple var interessert i elbilprodusenten Tesla og at det hadde vært møter i 2013. Tesla hadde en børsverdi på 25 milliarder dollar på tirsdag.

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.