De fem store amerikanske teknologigigantene Amazon, Apple, Microsoft, Google og Facebook er for lengst blitt kjente husholdningsnavn. De beveger seg fort og kan på et knips slå knockout på eldre og tregere selskaper i de fleste bransjer.

Denne kronikken handler ikke om disse, men om neste generasjon av teknologiselskaper fra USA. De som bruker teknologi til å snu opp ned på store bransjer. Ikke alle disse blir vinnere, men vi kan alle lære om forventede drastiske endringer i samfunnet gjennom å skjønne hva disse selskapene gjør og den teknologien de bruker som sine våpen.

  • UpWork – plattformen som kobler oppdragsgivere og frilansere uavhengig av tid og sted

Min bestefar ga meg en gang sin gullklokke. Han hadde jobbet på samme arbeidsplass i 50 år og fikk klokken som avskjedsgave. Dette har lenge vært i kraftig endring, både i Norge og i USA. Det er selvfølgelig lenge siden normalen var et tilnærmet livslangt monogamt forhold til en enkelt arbeidsgiver, men nå er trenden med løsere tilknytning til flere arbeidsgivere i ferd med å eksplodere. I USA rapporteres det at 57 millioner amerikanere i fjor jobbet som frilansere i løpet av året. Det er over 40 prosent av Amerikas aktive arbeidsstyrke. Til og med Apple benytter i stor grad frilansere for utvikling av sine produkter. For mange er frilanslivet synonymt med frihet, og mulighet til å selv styre sin egen tid og arbeidsdag.

Frilansplattformen UpWork er blitt kjent som et av de beste nettverkene av prekvalifiserte frilansere. I begynnelsen av oktober gikk selskapet på børs, og har i skrivende stund en markedsverdi rundt 15 milliarder kroner.

I fjor var 375.000 frilansere aktive gjennom plattformen med arbeid utført for 475.000 kunder. Det vi ser nå er bare konturene av hvilken effekt slike plattformer kommer til å ha på arbeidslivet på sikt.

  • Stitch Fix – klesbutikken som ser hvor unik akkurat du er

Husker dere filmen «Groundhog day», om værmannen som våkner hver dag og opplever den samme dagen om og om igjen – og møter de samme folkene gang på gang, uten at noen andre enn ham kan erindre tidligere møter. Å gå i tradisjonelle klesbutikker er blitt en «Groundhog day»-opplevelse for meg. Ingen vet hvem jeg er når jeg går inn i butikken, ingen vet hvilken størrelse jeg bruker, hvilke farger jeg foretrekker, og jeg må prøve på klær som butikken burde visst om passet meg eller ikke.

Tradisjonell varehandel er virksomhet uten hukommelse og læring. Stitch Fix er det motsatte. Kundeforholdet starter med en spørreundersøkelse for å få et bilde av hvem du er. Noen dager senere får du to bokser på døren – en boks med klær tjenesten tror kan passe for deg og ditt budsjett, og en tom boks for gratis retur av det du ikke liker. Dette markerer startskuddet for en månedlig personalisert abonnementstjeneste på klær som blir bedre og bedre jo lenger du er kunde.

Stitch Fix ble børsnotert i 2017 og har i dag rundt 2,7 millioner aktive abonnenter. De hadde lavere kundevekst og fikk juling på børsen i forrige kvartal, men tenk hvordan denne ideen ville sett ut dersom for eksempel Amazon velger å benytte sine data og kunderelasjoner til å gå fra reaktiv varehandel (kunde går inn i butikk) til proaktiv (vi skjønner hva kunden vil ha og leverer det).

Tiden for hukommelsesløse, anonyme handleturer er over – forbrukere forventer å bli sett, som de unike individene vi er.

  • Lemonade – selskapet som utfordrer forsikringsbransjen med robotteknologi og adferdsinsentivering

Forsikringsbransjen har lenge fått operere tilnærmet uforstyrret – i USA har bransjen vokst til over 1200 milliarder kroner i årlige inntekter. Teknologiselskapene har fått øynene opp for denne inntektsstrømmen, og utviklet verktøy som systematisk fanger nye former for data som gjør risiko langt mer forutsigbar og personifisert enn før. Fintech har fått mye omtale og forbrukeroppmerksomhet, men insuretech er en like stor industriomveltning hvor teknologi benyttes for intelligente sensorer, varsling, overvåkning, personvern, risikodeling og prediction.

Her i USA har Lemonade utfordret forsikringsbransjen med sin plattform for husforsikring bygget på sosiale adferdsmekanismer og heldigitale prosesser. Allerede i 2016 hadde de helautomatisk prosessering av forsikringskrav, uten inngripen fra menneskelige aktører. Tradisjonelle prosesser for kravhåndtering kan ta flere uker, om ikke måneder i de verste tilfellene. Bransjen har i dag selvfølgelig fått øynene opp for hva som foregår, men det gjenstår fortsatt å se om de rekker å snu seg rundt i tide.

  • Brandless – et lavteknologisk eksempel på endrede kundepreferanser

I en ikke-digital verden med dårlig tilgang på informasjon forbrukerprodukters egenskaper, gir massemarkedsføring og merkevarebygging kunder trygghet til å velge mellom ulike tilsynelatende generiske produkter. Merkevarer behøver imidlertid høye marginer for å dekke markedsføringskostnader for å vedlikeholde kundenes tillit til produktet over tid, noe som fører til høyere kostnad for sluttkunde. Men hva om dette nå endrer seg?

I USA har selskapet Brandless etablert seg som en utfordrer-nettbutikk og pådriver for «commoditization» av varer gjennom å tilby enkle, anonyme produkter i nettbutikk uten noe fiks-faks, fancy merkelapper og markedsføring. Alle produkter i butikken selges for tre dollar (!), eller drøyt 25 kroner. I en digital verden, med ubegrenset informasjon og økende grad av feature-basert søk, betyr selve produktet mer enn brand, og etiketten som salgsplakat mister sin verdi.

Denne listen kunne vært uendelig mye lenger, vi har så vidt skrapet i overflaten. Vi har ikke snakket om Instacart, som tar seg av handling i nærbutikken for deg (som en slags Uber-variant av norske Kolonial.no), eller Ripple, som fremmer øyeblikkelige pengeoverføringer mellom finansinstitusjoner og betalingsformidlere på tvers av landegrenser og valutaer. Vi har ikke gått inn på hvordan Bowery og Iron Ox som med innendørs jordbruk kan produsere 30 ganger mer grønnsaker med 90 prosent mindre vann enn tradisjonelt jordbruk, og vi har ikke gått så langt som til BrainNet som utvikler teknologi for å la hjernen kommunisere direkte med datamaskiner.

Uansett hvem av disse som blir store, vil fremtiden bare ha mer og mer data og teknologi i alle bransjer. Det er en fremtid vi skal glede oss til som forbrukere, for her kommer vi til å få mer makt og mer spesialiserte tjenester. Driver du imidlertid en virksomhet som er hukommelsesløs og uten data, bør du få opp farten eller komme deg til side, for dette toget kommer fort og hardt.

Børsras, trøblete sesonger og en handelsbransje som opplever ragnarok. Her er mannen som skal bygge nye XXL
01:16
Publisert:


(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.