I tredje kvartal ble det solgt 375 millioner smarttelefoner på verdensbasis. Dette er en vekst på seks prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor. Veksten forventes å fortsette inn i fjerde kvartal og inn i neste år med nye produktlanseringer fra blant annet Samsung.
Apple-dominans
Analyse- og konsulentselskapet Strategy Analytics har tatt for seg kvartalsregnskapene til verdens største smarttelefonprodusenter. Samsung Electronics måtte ta store tap etter skandalen med Galaxy Note 7-modellene, som ble trukket tilbake fra markedet etter branner.
Samsung er fortsatt markedsleder globalt med en markedsandel på 20,1 prosent – foran Apple og de kinesiske smarttelefonprodusentene Huawei, Oppo og Vivo.
De tre kinesiske smarttelefonprodusentene har en samlet markedsandel på 20 prosent. Huawei har som mål å gå forbi Samsung om tre år og bli verdens største smarttelefonprodusent. De store overskuddene kan de asiatiske smarttelefonprodusentene se langt etter.
– Vi anslår at den globale smarttelefonindustrien fikk et samlet driftsresultat på 9,4 milliarder dollar (80,1 milliarder kroner) i tredje kvartal. Apple dominerte med 91 prosent av dette resultatet, sier direktør Linda SUI hos Strategy Analytics i en kommentar til en ny rapport.
Hun mener at Apple er i en særsituasjon hvor de er i stand til å ta høye priser på Iphone-modellene. De kinesiske konkurrentene opererer med syltynne marginer for å ta markedsandeler og etablere egne merkevarenavn.
– Apples evne til å maksimere prisingen og minimere produksjonskostnadene er imponerende. Iphone fortsetter å skape monsteroverskudd, sier SUI.
– Må tilby noe banebrytende
Huawei kapret rundt to prosent av det samlede driftsresultatet for mobilsektoren. De andre kinesiske selskapene tok en tilsvarende andel. Samsung Electronics er ikke å finne på oversikten. Selskapets overskudd i kvartalet kom fra salg av komponenter og andre virksomheter.
Huawei har ikke lagt skjul på ambisjonene. Oppo og Vivo har i løpet av to år blitt blant de største kinesiske smarttelefonprodusentene. Oppo økte salget i Kina med 136 prosent i tredje kvartal til 17 millioner enheter og en markedsandel på 14,1 prosent – like bak Huawei, som er størst.
Apples markedsandel på det kinesiske markedet falt fra 10,3 prosent i tredje kvartal i fjor til 6,2 prosent i år.
– Apple må tilby noe banebrytende for å appellere til erfarne kinesiske smarttelefonbrukere. De er i ferd med å omfavne lokale merkenavn som Oppo, Vivo, Huaweo og LeEco, sier analysedirektør James Yan hos Counterpoint Research i en rapport.
Lokal suksessformel
Årsaken til suksessen til de kinesiske selskapene er at de jobber tett sammen med lokale forhandlere og gir disse incentiver til å markedsføre hardt via sosiale medier. Dette åpner nye salgs- og distribusjonsplattformer i Kina.
– Oppo og Vivo er villige til å dele profitten. Dette har gitt full uttelling med et svært aktivt og lojalt salgsnettverk over hele Kina. De gjør dette annerledes ved å bruke lokal markedsføring, sier analytiker Jin Di hos analyseselskapet IDC til Bloomberg News.
Oppos smarttelefoner er tilgjengelig hos over 240.000 forhandlere og utsalg i Kina. Oppos toppmodell R9 koster 3700 kroner – 40 prosent lavere enn den billigste Iphone-modellen.
James Yan mener det skjer et skifte i hele smarttelefonindustrien. Dette skjer fra Kina.
– Konkurransesituasjonen i verdens største smarttelefonmarked er inne i en endring med fremvekst av lokale selskaper som Oppo, Vivo og LeEco, skriver Yan.
Markedene
Onsdagen starter med en bred børsoppgang i alle de asiatiske markedene etter at det ble satt nye rekorder ved Wall Street på tirsdag.
Nye statistikker fra The American Petroleum Institute (API) viser at de amerikanske oljelagrene falt med 1,3 millioner fat i forrige uke. Ifølge estimater hentet inn av Wall Street Journal var det ventet en økning på 800.000 fat.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.