Streamingtjenester som Spotify har blitt svært populære blant musikkbrukere, men i platebransjen har mange hevdet at de sitter igjen med småpenger for store utgivelser.

I Norge har Kirkelig Kulturverksted reagert ved å holde sine nyutgivelser borte fra tjenesten, mens Thom York fra Radiohead har beskrevet tjenesten som ”den siste desperate fisen fra et døende lik”, ifølge Guardian.co.uk.

Nå har Spotify startet en sjarmoffensiv mot bransjen, i form av en nettside som forklarer hvordan forretningsmodellen fungerer – hvordan millioner av strømminger blir til dollar og kroner.

Dobbelt av Youtube
På Spotifyartists.com forklarer selskapet blant annet hvordan inntekt per strømming kan variere, og opplyser at en vanlig inntekt per lytting er 0,006 til 0,0084 dollar. Det høres kanskje ikke så mye ut, men mange små bekker blir til store elver.

Spotify har delt ut over 500 millioner dollar til bransjen bare i 2013, og dette utgjør over 70 prosent av deres omsetning. De mener også at de betaler dobbelt så godt per visning som Youtube.

Erik Hillestad i Kirkelig Kulturverksted mener det er bedring i inntektene, men ikke nok til at han vil endre strategi.

- Inntektene er såpass beskjeden i forhold til det vi kan tjene på fysisk salg og nedlasting, så vi velger å holde nyheter utenfor Spotify, sier han.

Tidobling for det nye?
Hillestad påpeker at 2 til 3 år gamle utgivelser legges ut på Spotify, slik at 90 prosent av deres materiale er tilgjengelig. Det nye materialet strømmes kun via den mindre kjente tjenesten Beat.

- Der har vi omtrent ti ganger så høye innteker per strømming, og da begynner det å nærme seg noe vi kan leve med for nyheter, sier Hillestad, som ønsker en modell der nyutgivelser betales bedre enn gamle album.

Nød i oppgang
Det norske musikkmarkedet har snudd nedgangen og fått en oppsiktsvekkende vekst de siste årene. Første halvår i år var omsetningen opp hele 17 prosent, viser tall fra IFPI.

Dette skjer takket være strømmingstjenester, som nå står for hele to tredjedeler av salget. Tjenestene får likevel lite takk fra den norske bransjen. Mange sliter.

Problemet for norske plateselskaper og artister er at de spilles altfor lite i strømmingstjenestene, påpeker Larry Bringsjord, styreleder Fono og daglig leder i MTG Music. For noen år siden sto norske artister for halvparten av cd-salget. I strømmingens tid er andelen langt lavere. Hillestad i Kirkelig Kulturverksted anslår andelen til bare 10 til 15 prosent.

- Jeg tror det skyldes at mange av strømmingsbrukerne er veldig unge og hører mer på internasjonale hits. Jeg tror det vil endre seg med tiden, sier Bringsjord.

Han påpeker at cd-salget vanligvis stopper opp en stund etter at plater kommer ut, men på strømmingstjenester kan også gamle sanger gi gode inntekter. Problemet for norske plateselskaper er at de ofte ikke har store kataloger av gamle hits som de kan høste av. Mye av pengene går til internasjonale giganter.

Så mye kan de tjene
Spotify gir i sin veiledning flere eksempler på hva man kan tjene på et album. De mener et nisje-indieband kan tjene 20.000 kroner i måneden på et album i dag, og at inntekten vil øke til over 100.000 kroner per måned hvis de når 40 millioner betalende brukere. Hvis bandet blir en stor suksess kan de nærme seg en halv million kroner i måneden, mens globale hit-album allerede i dag kan passere tre millioner kroner i måneden.

Forholdene er noe mindre i Norge, men en god del artister har streaminginntekter på 20.000 kroner, mener Bringsjord.

- En god suksess kan gi streamingintekter på en halv million i omsetning på en låt, som så fordeles på artist, plateselskap og opphavsmenn, sier han.

Hillestad er ennå ikke imponert.

- Økning fra nesten ingeting til litt mer enn nesten ingenting er ikke mye å bli feit av. Vi har absolutt ingen planer om å legge nye ting ut på Spotify, sier han.



Eksempler på norske artisters største Spotify-hits:



Les også: 2013 blir tidenes verste pc-år

<b>- Ikke nok å bare fokusere på lyd</b>

<b>- Jeg så for meg en strøm av Komplett-dronefly mot Oslo</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.