Sponsing av nye mobiler koster hvert år mobilselskapene store beløp. Kundene får nye mobiler billig mot å binde seg til en leverandør.

Franske Orange har nå gått en litt annen vei. Kunder som binder seg for et år, kan få en sjekk på 40 euro i stedet for sponset mobil. I tillegg går ytterligere 5 euro til World Wide Fund for Nature (WWF). Orange presenterer dette som et miljøinitiativ, for å redusere forurensning fra gamle mobiler.

"Hemmelig" Telenor-ordning
I Norge bytter folk under 30 år gjennomsnitlig mobil hver 15. måned, ifølge tall fra Telenor. Mange av disse kunne trolig beholdt mobilen i 24 måneder.

Men har norske operatører slike ordninger som gir premie for ikke å kjøpe ny mobil?

Telenor har i noen tilfeller tilbudt slike ordninger, forteller Anders Krokan, pressetalsmann i Telenor. Men det har ikke akkurat blitt reklamert for det.

- Vi gir unntaksvis fratrekk på fakturaen mot en ny bindingsperiode, men vi foretrekker binding ved kjøp av mobil, sier Krokan.

Fratrekket kan være på 500 eller 1000 kroner avhengig av abonnement, men Telenor vurderer å gå bort fra ordningen, ifølge Krokan.

Krokan understreker at uttalelsene her er knyttet opp mot privatabonnement, for bedriftskunder gjelder egne ordninger og avtaler - og en fratrekksordning vil fortsatt gjelde her.

Byttes inn i ringetid
Netcom er mer positive til ordningen.

- Hvis du inngår en ny bindingsavtale på et år uten ny mobil, får du minimum 600 kroner i ringetid som du kan bruke før du begynner å betale oss igjen, sier Øyvind Vederhus i Netcom.

Dermed får kundene et prisavslag, og Netcom sparer også noe på ordningen, for sponsingen av mobiler er gjerne vesentlig dyrere enn 600 kroner. Dessuten kan man bidra til å begrense forurensning.

- Miljøgevinsten er der uten at vi har markedsført den. Vi tar med oss Oranges donasjon til WWF som et tips, sier Vederhus.

Tap for mobilprodusentene
Med denne ordningen fremstår mobilselskapene både som miljøvennlige og gavmilde - samtidig som de selv sparer penger. Kanskje vil en mobiltelefon mindre også gi kundene god samvittighet.

De som derimot ikke tjener på dette er mobilprodusentene, som allerede merker at folk bytter mobil sjeldnere under finanskrisen.

Les mer om dette her: Krisefall i mobilsalget

- Samtidig som selskap som Nokia og Sony Ericsson presses av svake salgstall, blir slike ordninger et ytterligere hardt slag, skriver telekomanalytiker Emeka Obiodu i en kommentar ifølge svenske di.se.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.