EU frykter at den europeiske bilindustrien og dens 13 millioner ansatte skal bli akterutseilt i kampen om masseproduksjon av elbiler på grunn av avhengighet av batterier fra Asia.

EU planlegger derfor å åpne for statsstøtte til elektrisk batteriforskning og å tilby milliarder av euro i delfinansiering til selskaper som er villige til å bygge gigantiske batterifabrikker i Europa, melder Financial Times mandag.

Et batteriprosjekt som EU lanserte for et år siden tilbyr nå fem typer av finansiering. Individuelle EU-land vil kunne finansiere 100 prosent av batteri-relatert forskning, så lenge det involverer noen prosjekter over landegrensene.

EUs forskningsfond, Horizon 2020, har øremerket 200 millioner euro for batteriprosjekter, mens 800 millioner euro er tilgjengelig for bygging av demonstrasjonsfasiliteter. Regioner som ønsker å støtte bransjen kan søke om regionale midler på 22 milliarder euro.

Samtidig er EUs fond for strategiske investeringer tilgjengelig fra EUs investeringsbank til å delfinansiere milliardene som trengs for å bygge en gigantfabrikk, som Teslas batterifabrikk i Nevada-ørkenen, ifølge FT.

Ifølge energi-visepresident for EU-kommisjonen, Maros Sefcovic, er rundt 260 selskaper fra verdikjeden nå involvert, der fire grupperinger skal ha ambisjoner om å bygge en europeisk gigantfabrikk.

– Vi vet svært godt at fremtiden er elektrisk og vi må helt enkelt ta igjen forspranget med denne (batteri-)teknologien. Man kan ikke utvikle nye modeller eller høykvalitetsbiler dersom man ikke mestrer håndverket, innovasjonen og forskningen forbundet med batterier, sier Sefcovic til FT.

FT peker på at rundt 80 prosent av verdens eksisterende og planlagte batteriproduksjonskapasitet er i Asia, ifølge Bloomberg Data. Kina topper listen med 69 prosent, med USA på 15 prosent og EU under fire prosent.

Asiatiske selskaper planlegger også å øke kapasiteten i Europa. Sørkoreanske LG Chem bygger en større batterifabrikk i Polen, mens Samsung SDI og SK Innovation investerer i Ungarn, ifølge FT.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Tidligere Rema-kjøpmann: - Utrolig at det går an å behandle folk på den måten
Jan Knut Einarsen hadde drevet Rema-butikken i over 26 år og hadde planer om at sønnene skulle overta driften. Men Rema ville noe annet. - Jeg er fryktelig skuffet, sier han.
02:28
Publisert: