Mandag sendte Ole-André Torjussen en ny oppdatering til kunder av Bitcoins Norge, den lille kryptobørsen han eier og driver. I eposten skriver han at Bitcoins denne uken prøver å betale tilbake verdiene kundene hadde i bitcoin 1. mai. Men dette er bare første utbetaling, fremholder han.
– Vi kan bekrefte og garantere at en utbetaling nummer to kommer til å skje og at alle kunder får en høyere erstatning enn kursen var 1. mai, skriver Torjussen.
Det var mandag 1. juli at Bitcoins Norges kunder fikk en sjokk-epost der selskapet varslet at det stanset all handel og solgte unna kundenes kryptovaluta etter det som beskrives som avanserte dataangrep.
Flere kunder har tidligere reagert kraftig på at de ville få utbetalt summen fra 1. mai. Da kostet en bitcoin litt over 5000 dollar stykket. I slutten av juni hadde kursen doblet seg, og en bitcoin kostet over 10.000 dollar.
DN har oversendte mandag flere spørsmål til Torjussen, men har ikke fått svar.
Sjokk-epost
30. juni besluttet Bitcoins Norge å selge all tilgjengelig kryptovaluta, fordi selskapet var informert om at deres leverandør, Alphapoint Corporation, var utsatt for flere alvorlige dataangrep. Alphapoint har imidlertid avvist i en epost at de hadde noe å gjøre med avgjørelsen om å selge unna kryptovaluta.
– Alphapoint deltok ikke i den avgjørelsen, skrev selskapets pr-rådgiver Layla Tabatabaie til DN forrige uke.
Får ikke logget inn
I mandagens oppdatering skriver Torjussen at kundene må inn på Bitcoins Norges nettsider for hente ut sine kroneverdier. DN har imidlertid snakket med en kunde som forteller at flere sliter med å logge inn på sidene.
– Når en ikke får logget inn, så får vi heller ikke sjekket på kontoen om det har kommet en utbetaling, sier han til DN
– Flere av våre klienter klager på at man ikke kommer inn på siden, og dermed ikke kan se sin saldo, bekrefter advokatfullmektig Erling Løken Andersen, som representerer flere av kundene.
Dermed kan det være vanskelig for kundene å undersøke om de faktisk har fått utbetalt kompensasjon. I oppdateringen mandag skriver Torjussen:
– Systemet er for tiden låst for å klargjøre utbetalinger som skjer via din bruker på bitcoinsnorway.com. Systemet vil åpne for innlogging i løpet av denne uken (uke 29) og dere vil bli informert så fort systemet er åpent.
«Jobber intenst»
– Dette vil være den første utbetalingen vi gjør til kundene våre som satt med krypto da dataangrepet skjedde. Jeg jobber intenst med forsikring slik at kundene får mest mulig, skriver Torjussen i oppdateringen.
Forsikringsselskapet If har tidligere avvist overfor DN at deres forsikring dekker eventuelle tap på børskundenes Bitcoin-posisjoner.
– Forsikringen dekker ikke finansielle tap på spekulasjon i et marked eller tap på grunn av feil i en Bitcoin-transaksjon. Det er viktig at det ikke blir åpnet for misforståelser rundt dette, sa informasjonsdirektør Jon Berge i If til DN.
– Det er en forsikring som i hovedsak dekker bedriften, altså bistand ved cyberangrep og gjenoppretting av systemer, samt økonomiske tap opp til et visst nivå, la If-direktøren til.
Leverandøren Alphapoint gikk i forrige uke ut og sa at de ville betale kompensasjon til Bitcoins Norge, men det er uklart hvor stort dette beløpet er.
Ba om personnummer
I den første eposten til kundene ba Torjussen kundene fylle ut et skjema med blant annet personnummer for at beløpene skulle kunne utbetales. Dette har han nå gått tilbake på.
I mandagens oppdatering skriver han at kundene vil få tilbakebetalinger uavhengig av om de har fylt ut dette skjemaet eller ikke.
– Dette skjema har som hovedmål om å kvalitetssikre data vi går gjennom, skriver han.
I slutten av mandagens oppdatering kommer Torjussen med en beklagelse til sine kunder.
– Jeg kan ikke få sagt dette nok, men jeg beklager virkelig det som har skjedd. Angrepet mot Alphapoint var høyst uventet. Nå som det har skjedd, er den viktigste oppgaven min som daglig leder å minimere skadene og ivareta kundene til selskapet på best mulig måte. Alle valg vi tar i denne ubehagelige situasjonen, er basert på det. Deres interesse står først. Vi er alle preget av det som har skjedd. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.