USA og delvis Kina har stått bak mesteparten av satsingen på selvkjørende biler. Selskaper som Google-datter Waymo, Tesla, Uber og den kinesiske Uber-konkurrenten Didi har vært soleklare frontfigurer.

Nå kaster tyskerne seg inn i kampen.

– Førerløs kjøring vil bli en «game changer» for individuell mobilitet. Det kommer til å åpne døren for banebrytende forretningsmodeller som robotdrosjer og skytteltrafikk. Vi vil, og kan, tilhøre den toppen, sier Bosch-sjef Volkmar Denner i en melding, ifølge Handelsblatt.

Store investeringer

Toppsjefen lanserer nå et femårig investeringsprogram hvor det skal brukes fire milliarder euro, tilsvarende 39 milliarder kroner, for å få fortgang i utviklingen av selvkjørende biler.

Selskapet skal også firedoble antallet ansatte med ekspertise på kunstig intelligens frem mot 2021.

Bosch lager alt fra vaskemaskiner til brannalarmer og kjøkkenmaskiner, men er også verdens største produsent av bildeler. Det tyske selskapet leverer allerede parkeringssensorer og radarsystemer til Tesla, bevegelsessensorer til Apple og har samarbeidet med Mercedes-produsenten Daimler om selvkjørende biler siden 2017.

Men Bosch vil ha mer

– Amerikanske og kinesiske selskaper dominerer forbrukerindustrien på kunstig intelligens, men uten områdeekspertise på trafikk, produksjon eller bygg vil de henge etter på industriell kunstig intelligens. Som en leder på innovasjon vil vi selv mestre kunstig intelligens og bli med i den globale eliten, sier Bosch-sjef Denner, ifølge Handelsblatt.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

DNs Eva Grinde: Personlighetstester har minimal verdi og kan sammenlignes med horoskoper
07:40 Min
Publisert: