Det har stormet rundt Telenor de siste dagene, etter at næringsminister Trond Giske sparket styreleder Harald Norvik. Men analytikere som følger Telenor er langt mer opptatt av hva som skjer i India, der selskapet risikerer milliardtap etter at selskapets lisenser ble trukket tilbake i februar.

Flere analytikere har uttalt at de frykter at Telenor skal bruke flere milliarder på å kjøpe tilbake lisensene. Telenor varsler nå igjen at de kan komme til å trekke seg, hvis ikke reglene for den kommende auksjonen endres tild eres fordel.

- Hvis dette godkjennes av telekommunikasjonsdepartementet vil det bli nesten umulig for oss å delta i auksjonen, sier konsernsjef Jon Fredrik Baksaas i en uttalelse.

Usikkerheten rundt Telenors fremtid i India er nå så stor at denne delen av selskapet ekskluderes når Telenor skal legge frem guiding for fremtiden. Uten den indiske delen reduseres utsiktene til organisk vekst til noe over fire prosent, mens EBITDA-marginen uten India ventes å ligge på 35-36 prosent. Inkludert India er EBITDA-marginen dette kvartalet på 30,8 prosent.

Mens reglene hamres ut
Mens Telenor venter på at auksjonsreglene skal bli klare fortsetter regningen for en eventuell tilbaketrekking å vokse. Telenor fikk et ebitda-tap på 622 millioner kroner i kvartalet, som var en bedring fra 1.019 millioner året før.

Før lisensproblemet dukket opp var fallende inntekt per kunde (ARPU) kanskje Telenors største problem i landet. Konkuransen var steinhard og dette presset selskapet over til å bli det de kaller en "ultra- lavkost-operatør". Inntekt per kunde falt dette vkartalet videre fra 12 til 11 kroner, men ifølge selskapet skyldes dette måten de regner dette på, og i lokal valuta skal det være en liten oppgang.

Samtidig fortsetter kundebasen å vokse med 3,2 millioner til 31,5 millioner i kvartalet, så kundene ser ikke ut til å ha blitt skremt bort av muligheten for at Telenor kan forsvinne fra India om få måneder.

Sterkt
Utenom India kan Telenors aksjonærer glede seg over at de eier et av få europeiske selskaper i bransjen som fremdeles har solid vekst, og god lønnsomhet. Omsetningen ble noe høyere enn ventet, og organisk vekst var på 8 prosent. Telenor har en positiv kontantstrøm på hele 5,3 milliarder kroner.

- Jeg er glad for å presentere et nytt kvartal med sterke operasjonelle resultater. Vi har opprettholdt vekstfarten fra 2011 med organisk vekst på åtte prosent, marginer på linje med forrige år og bedret kontantstrøm, sier Baksaas.

Dette er slett ingen selvfølge i dagens teleklima, påpekte analytiker Peder Strand, før tallene ble lagt frem.

- Telenor er omtrent den eneste av de europeiske operatørene som har vekst og utsikter til betydelig inntjeningsøkning. De har en helt annen vekstprofil enn sine sammenlignbare selskaper, sa han.



Jubel for Pakistan
Telenors kvartalsregnskap levner liten tvil om hvilke områder som trekker Telenor opp i forhold til konkurrentene. For mens virksomheten i Danmark skrumpet med 14,2 prosent, Ungarn med 10,5 prosent og mange andre markeder er relativt flate for Telenor, fosser selskapet frem i Asia.

Størst vekst viser naturligvis deres unge organisasjon i India, men også selskapene i Pakistan, Malaysia og Thailand vokser over ti prosent.

Telenor trekker særlig frem Pakistan som et marked i positiv utvikling. Dette er et marked der analytikerne ennå ikke helt jubler for Telenors resultater, men Telenor peker nå blant annet på en vekst i EBITDA-resultatet på 52 prosent i lokal valuta og en 1,2 millioner nye abonnenter, en vekst på 14 prosent.

Nytt regime i Norge
I Norge preges bildet trolig noe av kampanjene Telenor kjørte før jul fremdeles. Da ga de bort måneder med fri bruk mot at folk flyttet til nye fastprispakker, en tilpasning Telenor gjør for å møte utviklingen mot økt databruk, samt for å gjøre gratistjenester som Skype mindre lønnsomme for brukerne.

Kampanjen kostet dyrt forrige kvartal, og også dette kvartalet leverer Telenor Norge over 100 millioner mindre i driftsresultat enn året før. Men nå er gratismånedene over, og Telenor har varslet normalisering fra neste kvartal. Kampanjene har dessuten gitt resultater. I et marked som nå ikke vokser stort har Telenor fårr 3,5 prosent flere abonnenter enn på samme tid i fjor, og omsetningen av mobiltjenester er derfor noe opp, mens fortsatt fall i fasttelefoni sørget for nedgang totalt sett i Norge på 71 millioner til 6.222 milllioner i kvartalet.



*Estimatene inkluderer ikke nedskrivninger på 3,9 milliarder i forbindelse med India

Les også: Telenor-nederlag i India er verdt 16 milliarder kroner (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.