De store elektronikkmessene er preget av overdådige utstillinger. DN har allerede skrevet om syltynne tv-er, robotbutlere og selvkjørende biler med putehjørne og bibliotek i baksetet.

Messen Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas på nyåret markerte starten på en ny kamp: Hvem skal levere «intelligensen» bak alle de smarte produktene vi skal bruke fremover?

– Jeg er ikke overrasket av at digitale assistenter og kunstig intelligens kom inn i mange forbrukerprodukter på CES. Men det var litt overraskende at det var Amazon som var den største leverandøren, sier førsteamanuensis Morten Goodwin ved Institutt for informasjons- og kommunikasjonsteknologi ved Universitetet i Agder (UiA).

Nøyaktig hvor mange produkter med Alexa innebygget, er vanskelig å kartlegge, men teknologien var å finne i alt fra biler til roboter, kjøleskap, støvsugere, lyspærer og trådløse høyttalere. Andre digitale assistenter som Google Assistant og Microsoft Cortana var på ingen måte like synlige blant de 4000 utstillerne.

Digitale assistenter

Mange produkter tar i bruk digitale assistenter med kunstig intelligens som gjør det mulig for oss å snakke med elektronikken. Teknologien er ikke så utbredt i Norge ennå, men i Japan og engelskspråklige land er den allerede kommet inn i mange hjem.

– For å lage en digital assistent som fungerer trenger man store mengder med data, både for å lære seg å forstå det muntlige språket, men også for å velge ut relevante svar på de oppgavene assistenten skal løse. Relativt sett finnes det lite data å analysere på norsk, derfor tar det lengre tid å utvikle digitale assistenter for Norge, sier Goodwin.

Morten Goodwin er førsteamanuensis ved Universitetet i Agder (UiA).
Morten Goodwin er førsteamanuensis ved Universitetet i Agder (UiA).

Digitale assistenter bruker kunstig intelligens til å løse oppgaver for oss samt forutsi hva slags informasjon vi kommer til å trenge i nær fremtid. Det kan være hva vi trenger å handle inn, at vi må skru opp termostaten hjemme fordi det er meldt kaldere vær eller når vi må dra for å rekke en avtale.

Selges med baktanke

Selskapene selger teknologien billig eller gir den bort.

– Det ligger jo alltid en forretningsidé bak. Ingen bruker så store ressurser på å utvikle noe de ikke kan tjene penger på, sier Goodwin.

Apple bruker Siri kun til å øke brukeropplevelsen for sine egne kunder og selger ikke teknologien til andre. Google Assistant skal hjelpe Google å samle inn enda mer personlig informasjon om brukerne for å kunne selge enda flere annonser. Microsoft Cortana skal bidra på lignende vis til å knytte brukere til Microsofts produkter.

Alexa er utviklet for å skape mersalg i Amazons nettbutikk. Grunnen til at Alexa er så populær blant leverandører av forbrukerelektronikk, er at den har mange såkalte «ferdigheter». Alexa kan besvare 7000 ulike henvendelser, som er langt flere enn konkurrentene kan i dag.

– Vi er inne i en rivende utvikling når det gjelder kunstig intelligens, nye gjennombrudd kommer nærmest ukentlig. Hvem som sitter på den beste teknologien kan endre seg raskt, men det er helt klart at de fleste av oss vil møte flere digitale assistenter i løpet av året, sier Goodwin.(Vilkår)