– Vi er ekstremt glade for å få til det her med store The Telegraph, sier administrerende direktør Fredrik Nøring i Norkon, som er deleid av Dagens Næringsliv.

De siste to årene har DN-leserne kunnet oppdatere seg fortløpende på informasjon fra norske og internasjonale børsmarkeder i nyhetstjenesten DN Investor.

Her sjekker leserne valutakurser fortløpende, sammenligner enkeltaksjer og følger utviklingen i ulike indekser og råvarer – basert på over 100 millioner kalkulasjoner hver dag.

Plattformen verktøyet er bygget på heter Pulse, og er utviklet av gründerselskapet Norkon Computing Systems, som DN eier 25 prosent av.

Nå skal verktøyet tas i bruk av det britiske mediehuset The Telegraph, som har over 24,6 millioner månedlige lesere på tvers av nett og papir.

Onsdag 30. mai lanseres Telegraph Markets på avisens nettsider.

Ønsker bred distribusjon

– DN Investor har vært et produkt vi har hatt stor tro på, og en investering vi har håpet skulle gi avkastning også utenfor Dagens Næringsliv, sier utviklingsredaktør Trond Sundnes i DN.

Pulse-verktøyet i drakten DN Investor.
Pulse-verktøyet i drakten DN Investor. (Foto: Skjermdump)

Hverken Sundnes eller Norkon ønsker å kommentere de økonomiske rammene rundt avtalen med Telegraph.

Norkon og The Telegraph har vært i samtaler om avtalen i nærmere 12 måneder, etter at DN tok initiativ overfor den britiske storavisen.

DN Investor på engelsk. Norkons analyseverktøy Pulse er nå tatt i bruk av den britiske storavisen The Telegraph.
DN Investor på engelsk. Norkons analyseverktøy Pulse er nå tatt i bruk av den britiske storavisen The Telegraph. (Foto: Skjermdump)

En viktig del av DN Investor er de løpende nyhetsoppdateringene. Et slikt direktesenter er allerede tatt i bruk i totalt seks mediehus – DN, The Telegraph, britiske Tiro Media, filippinske Philstar Globa, sørafrikanske The South African og eierkonsernet Blue Sky Publications.

The Telegraph blir det første mediehuset som implementerer Pulse-plattformen i sin helhet, men skal etter planen ikke bli den siste. Direktør for forretningsutvikling Christoffer Birch-Jensen forteller at Norkon i månedene fremover skal intensivere satsingen på å få Pulse ut til flere mediehus verden rundt,.

– Er dere i samtaler med flere mediehus?

– Vi er i diskusjoner med tre nye finansaviser i Europa, og det kan fort bli mer. Mer kan jeg ikke si, sier Birch-Jensen.

– Hvor plasserer disse mediehusene seg geografisk? Er det snakk om Skandinavia, eller videre ut i Europa?

– Det er både Skandinavia og utenfor. Nå kan jeg ikke si mer, sier han lurt.

Nødvendig for å lykkes

DNs utviklingsredaktør er klar på at digitale verktøy som DN Investor er et eksempel på den typen produktutvikling norske mediehus er nødt til å utvikle for å skape verdi i en digital mediehverdag.

– Dette er unge flinke folk, som sammen med noen av landets beste økonomiske journalister og god teknologi har utviklet det som er blitt et utrolig godt produkt, sier Sundnes.

Merkevarebyggingen gjennom Norkons arbeid med Investor gir verdi for DN, selv om salg av verktøyet ut i verden foreløpig ikke er noen økonomisk gullgruve, sier utviklingsredaktøren.

– Planen er at Telegraph-avtalen skal bli den første av mange slike avtaler. Da kan vi snakke om at dette blir noe stort, sier Sundnes.

Norkon Computing Systems tredoblet i fjor omsetningen sin til drøyt 1,5 millioner kroner i fjor, og fikk et driftsresultat på minus 1,6 millioner kroner. I 2018 forventer selskapet å vokse videre, og spår en omsetning på rundt fem eller seks millioner kroner.

– Vi har ikke hentet inn så mye ekstern kapital, og tatt mye av risikoen og kostnadene forbundet med utviklingen av dette selv, sier Nøring.(Vilkår)