29 prosent av alle virksomheter har opplevd sikkerhetsbrudd som førte til omsetningssvikt i 2016. Det viser tall teknologiselskapet Cisco har samlet inn fra sine egne nettverksenheter ute hos sine kunder i hele verden.

I sin årlige it-sikkerhetsrapport skriver Cisco at over halvparten av de rammede selskapene fikk offentlig oppmerksomhet, blant annet i mediene, rundt sine sikkerhetsbrudd og mangelfulle it-sikkerhet. Det er altså ikke lenger like lett å feie slike hendelser under teppet.

38 prosent av selskapene som ble rammet opplevde å tape mer enn 20 prosent av sine inntekter som følge av sikkerhetsbruddene og oppmerksomheten de skapte. I tillegg mistet hvert femte selskap kunder som resultat av sikkerhetsbrudd. 

Førsteamanuensis Tor Bang ved Handelshøyskolen BI.
Førsteamanuensis Tor Bang ved Handelshøyskolen BI. (Foto: Torbjørn Brovold)

Taper omdømme

Direkte økonomiske tap er ikke den eneste ringvirkningen, selskapene må også regne med å få en skrape i omdømmet sitt.

– Omdømme er jo enkelt forklart eksterne aktørers kollektive oppfatning av et selskaps viktigste særtrekk. Et selskap som har måttet tåle negativ omtale på grunn av et sikkerhetsbrudd risikerer derfor også et omdømmetap, sier førsteamanuensis Tor Bang ved Handelshøyskolen BI.

Han vil likevel ikke anbefale bedrifter å prøve å skjule slike sikkerhetsbrudd.

– Det folkelige uttrykket «Det én vet, vet ingen. Det to vet, vet hele verden», gjelder sannsynligvis i vår digitale tidsalder. Generelt sagt kan det være klokt å legge alle kort på bordet og håndtere et omdømmetap enn å bli avslørt for å ha skjult det senere. Da vil bare konsekvensene blir enda større, sier Bang. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.