Amerikanske magasiner mistet 16 prosent av det som defineres som velstående lesere, men men 12 prosent av den samme gruppen bruker mer tid på internett, og kjøper iPad og andre eletroniske lesebrett, melder Advertising Age.

Nesten 14.000 deltok i undersøkelsen, som ble foretatt av familieoverhodene i husholdninger som tjener mer enn 100.000 dollar i året, litt over 600.000 kroner.

- Konsumentene blir mer og mer komfortable med alternative platformer. De velstående får rett og slett innholdet sitt levert i et annet format, de dropper det ikke, sier sjef for Ipsos, Bob Shulman.

Flere vil ha
Han får støte i sin påstand av den amerikanske foreninge for magasinutgivere.

- Velstående tar tidlig i bruk ny teknologi, og derfor er det mer sannsynlig at de er blant de første som endrer magasinvanene sin til å gå over til forskjellige nye digitale plattformer, skriver The Magazine Publishers of America i en epost i forbindelse med undersøkelsen.

Basert på Ipsos-undersøkelsen har én million av USAs 44 millioner velstående husholdninger allerede tavle-pc-er, og ytterligere to millioner har eboklesere. Undersøkelsen ble foretatt i juni, bare to måneder etter at iPad ble lansert.

3,1 millioner familier svrer at de vil kjøpe tavle-pc eller elektronisk lesebrett innen ett år.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.