Det norske gründerselskapet Decisions gjorde stor suksess på Microsofts store Ignite-messe med 30.000 deltagere nylig. På skjermene ble deres møteløsning trukket frem, sammen med bilder av Jarlsbergost. Tine er deres største kunde så langt.
– Microsoft ønsker å bruke Tine og Decision som en av fem eksempler på gründersuksesser med Office 365- suksesser internasjonalt, sier Jørgen Solberg, gründer og daglig leder i Decisions.
Tine selger rundt 10.000 tonn Jarlsbergost i USA årlig, mot drøyt 5.000 tonn i Norge, så de er en av våre mer kjente merkevarer.
Decisions bygger på Microsofts programvare, men legger til en rekke funksjoner som skal gjøre møtene mer effektive. Det har ført til endringer i Tine.
– De fleste av oss pleide tidligere å skrive referater. Det har vi sluttet med i min og flere andre ledergrupper, sier Jørn Spakrud, finansdirektør i Tine.
Han forteller at referatene er erstattet av det man under møtet noterer som «beslutninger» og såkalte «aksjonspunkter», som er oppgaver som noen har fått ansvar for, og der man raskt kan sjekke hva som er fulgt opp. Mens to møter gamle referater fort forsvinner ut av minnet, blir disse punktene stående og er mer tilgjengelige.
– Alt knyttet til tidligere møter som agenda, dokumenter, notater, beslutninger og aksjonspunkter er lett å bla seg tilbake til. Da er dette referat godt nok, sier Spakrud.
Viktig kunde for gründere
Å få de første kundene kan ofte være forskjellen på suksess og ruin for gründere. Det innebærer en viss risiko for kunden.
– Hvorfor satset Tine på gründere?
– De var de eneste som leverte dette til Office 365, og vi har gode erfaringer med å satse på unge selskaper. De snur seg raskere og er mer responsive til det vi ønsker. Det er vinn- vinn, for de får tilpasset produktet til brukernes behov og vi får det som vi ønsker det, og de er ofte mer innovative, sier prosjektleder for innføring av Office 365 i Tine, Henrik Bachke Madsen.
Kan se om folk er forberedt
En av funksjonene i Decisions kan kanskje føre til noen litt pinlige situasjoner. De vil nemlig måle i hvilken grad folk har forberedt seg på planlagte møter.
– Vi fanger opp alle signaler, som hvilke dokumenter de har lest, om de har lest underlaget for en beslutning og hvordan oppfølgingen av oppgaver har vært, sier Solberg.
Han understreker at de ikke vil avsløre hvem som ikke har forberedt seg, men at møtet totalt sett kan få et score fra null til 100. Tanken er at dette skal dulte deltagerne i riktig retning så man unngår poengløse og potensielt farlig dårlig forberedte møter.
– Vi snakker med folk i finansbransjen som sier det er livsfarlig å ta beslutninger hvis forberedelsene er for dårlige. Da vil de heller si at de utsetter, møtet, sier Torstein Harildstad, styreleder i selskapet og tidligere toppsjef i Software Innovation.
TINE har akkurat startet testing av denne funksjonen, for å vurdere nytten.
Solberg forteller at de vil bruke møtedata og kunstig intelligens til å finne ut mer om hvordan møter kan bli mest mulig effektive.
– Det kan for eksempel være man får bedre møter på en mandag enn en fredag. Det er noe man ikke har undersøkt ennå, sier Solberg.
Til USA
Selskapet har så langt syv kunder, hvorav to er i USA. De satser på de modne markedene i Vest-Europa og USA.
– Vi har en veldig interessant mulige kunder vi har kontakt med og får mange nye forbindelser fordi vi er i Microsofts app-butikk, Vi diskuterer opprettelse av kontor i USA i nær tilknytning til Microsoft campus, sier Harildstad. (Vilkår)