Telenor kom endelig i gang med salget i desember og fikk raskt én million kunder i India. Ett kvartal senere har antallet økt til to millioner – men inntektene er skuffende, selv for et marked som India, med ekstremt hard konkurranse.

Telenor er ikke fornøyd med inntektsutvikling i India i den fasen virksomheten er i dag. Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas forklarer nå hva problemet skyldes:

- Vi har sett at 25-30 prosent av det indiske markedet er folk som har flere SIM-kort, sier han.

Det vil si at hver kunde har flere mobiloperatører – og kan velge.

- Kundene prøver oss, men vi har ikke i nødvendig grad klart å bli hoved-simkortet, sier Baksaas.

Kundene i India kan ha to sim-kort i mobilen og kan bytte uten å skru av mobilen. Folk vet hva som er billigst på ulik bruk, og når noen ringer inn går terminingsinntektene til den operatøren som er satt opp som primærabonnement, forklarer Telenor.

Det betyr at mange av de to millionene kunder Telenor har ikke bruker tjenestene, elelr gjør det bare i liten grad. Det gjør vondt.

- Hvis vi får posisjonen som hoved-simkort vil vi også få inntekter fra innkommende samtaler, som vi ikke får i dag, sier Baksaas.

Han understreker at de nå jobber med modeller der salgsleddet får betalt for nye kunder basert på bruk, ikke bare salg av simkort. Telenor jobber også med prisplaner for å nå dette målet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.