Internettmillionæren og gründeren Dyar Al-Ashtari (24) har de seneste årene tjent en formue på å gjøre selskaper synlige i Google-søk. Han etablerte det heleide selskapet Dyar Marketing Labs (Dyar) med tilhold i Fredrikstad så tidlig som i 2013.
Søkeoptimaliseringsselskapet har levert overskudd over flere år. Frem til 2017 hadde Dyar et samlet driftsresultat på omkring 40 millioner kroner.
I fjor overgikk imidlertid han dette samlet.
«En god del»
Via datterselskapet Pear as blir driftsresultatet på minst 48 millioner kroner bare i 2018, ifølge årsregnskapet offentliggjort torsdag.
– Det er en god del, jeg er kjempefornøyd
– Det er en god del, jeg er kjempefornøyd, sier Al-Ashtari.
Det bidrar også til at gründeren for tiden unner seg en ferie.
Han vurderer også et lengre avbrekk på seks måneder etter å ha jobbet dag ut og dag inn siden har var 12–13 år, opplyser han til DN.
Tapte rettssak
Fjoråret var derimot ikke bare rosenrødt for den unge gründeren. Etter at DN hadde en rekke artikler om at Al-Ashtaris tjeneste Kapitalkassen.no brukte forlatte domener for å løfte forbrukerlånstjenesten Kapitalkassen opp i Googles søkeresultater, gikk han også til rettssak mot markedsføringstopp Magnus Strømnes Bøe.
Bakgrunnen var at Bøe i september i 2017 holdt et foredrag der han advarte mot ulike teknikker man kan bruke for å skape bedre rangering av nettsider i Google-søk, og brukte Al-Ashtaris selskap som eksempel.
Al-Ashtari fikk ikke med seg Follo tingrett på at selskapet hans ble utsatt for ærekrenkelser og måtte betale 25.000 kroner.
Store utbytter
Pear fikk et resultat før skatt på 47 millioner kroner av en omsetning på 50 millioner kroner. Utbytte oppgis til 15 millioner kroner.
Dermed ligger den unge gründeren an til samlede utbetalinger på 28 millioner kroner siden oppstarten av morselskapet Dyer Holding i 2013.
23-åringen har nå en egenkapital i Pear som ved nyttår utgjorde rundt 22 millioner kroner. Det er opp fra 16,5 millioner kroner for Dyer Holding i 2017. Morselskapet har ennå ikke levert regnskaper for 2018.
«Spennende saker»
På Dyar Marketing Labs hjemmeside beskriver Al-Ashtari seg som en markedsvisjonær.
«Jeg brenner for teknologi, og er spesielt opptatt av at teknologiske løsninger skal bidra til å fremme vekst og utvikling. Når teknologi møter business på riktig måte, skjer det spennende saker», skriver han blant annet.
Al-Ashtari fortalte i 2017 at det heleide datterselskapet Pear as var hans nye satsing.
Han tok ut en årslønn på rundt 1,6 millioner kroner av selskapets samlede lønnskostnader på 1,85 millioner kroner i 2018.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.