– Våre el-sparkesykler kommer på gaten i løpet av de første to ukene av mai, og vi er sultne på å bevise at vi kan gjøre dette vel så godt som de etablerte aktørene, sier markedssjef Sebastian Solberg i Zvipp til DN.

Zvipp skal leie ut elektriske sparkesykler i Oslo. Dette er blitt et hett tema i vår etter at svenske Voi og tyske Tier nylig begynte med slik utleie. Konseptet er at dersom man finner en ledig sykkel på gaten, kan man leie den og parkere den igjen når man kommer dit man skal. Det er ingen faste parkeringsplasser å forholde seg til, og man betaler for den tiden man disponerer sykkelen.

– Vi satser på å ha 1000 sparkesykler i omløp i Oslo, men vil ikke sette ut alle sammen på en gang. Det blir en synlighetskonkurranse, så for å lykkes, må man være til stede og ha nok synlige el-sparkesykler i bybildet, sier Solberg.

«Lett å kopiere»

BI-professor Peder Inge Furseth sier han tror markedet for utleie av el-sparkesykler blir krevende for de minste aktørene.

– Denne typen tjeneste er lett å kopiere, og det er fullt mulig det vil oppstå en overetablering. Så lenge det er kapitalsterke og veletablerte aktører i markedet, vil det nok bli vanskelig for mindre oppstartsselskaper å overleve, sier Furseth til DN.

BI-professor Peder Inge Furseth.
BI-professor Peder Inge Furseth.

Zvipp ønsker å styrke posisjonen sin gjennom avtaler med bedrifter.

– Vi har løsninger til bedriftsmarkedet under utvikling og har allerede avtaler med et par bedrifter. Vi har også kontaktet Ruter, som vurderer å tilby elektriske sparkesykler i Oslo. En slik avtale vil øke sjansene våre betraktelig, sier Solberg i Zvipp.

Zvipp håper også at nordmenn ønsker å støtte norske aktører.

– Vi håper for det første at folk flest vil velge å støtte en norsk aktør, men vi håper også at næringslivet og kommunene ser verdien i å støtte norske initiativer. Det er et viktig signal å sende at man gjerne løfter frem nasjonale satsinger fremfor internasjonale, sier Solberg, som understreker at Zvipp har sikret seg nok kapital til å møte konkurranse og utfordringer i tiden etter lansering.

Zvipp har nylig gjennomført en emisjon hvor både interne og eksterne investorer har tegnet seg for aksjer. Emisjonens størrelse vil de ikke ut med foreløpig.

– Av hensyn til konkurransesituasjonen i markedet ønsker vi ikke å kommenterte ytterligere nå, sier Haakon H. Magistad, daglig leder i Zvipp.

Kommunen åpner døren

For øyeblikket finnes det rundt 1250 elektriske sparkesykler til leie i Oslo sentrum, men flere vil komme.

– Vi har hatt henvendelser fra 13 selskaper som ønsker å starte opp med utleie av elektriske sparkesykler så langt. Det er ingen registreringsplikt eller godkjennelse nødvendig, men vi sender alle som kontakter oss, informasjon om forventninger og regelverk de må forholde seg til, sier kommunikasjonsrådgiver Monica T. Olsen i Bymiljøetaten i Oslo til DN.

Elektriske sparkesykler følger samme regelverk som sykler, og foreløpig er det ingen planer om å regulere utleiemarkedet særskilt.

Sebastian Solberg er medgründer i Zvipp elektriske sparkesykler.
Sebastian Solberg er medgründer i Zvipp elektriske sparkesykler. (Foto: Elin Høyland)

– Vi har samlet inn en del erfaringer fra andre byer som har hatt utleie av elektriske sparkesykler en stund. I tiden frem mot sommeren vil vi også gjøre en del egne erfaringer og vurdere om det er nødvendig med noen tiltak, sier Rune Gjøs, direktør for mobilitetsdivisjonen i Bymiljøetaten i Oslo kommune.

Dersom alle aktørene som har kontaktet Oslo kommune til nå, faktisk lanserer et tilbud, kan Oslo sentrum bli preget av tusenvis av elektriske sparkesykler. I tillegg viser erfaringer fra Sverige og USA at utleiesyklene bare har en levetid på mellom tre uker og to måneder før de må skrotes, lenge før de er tjent inn.

– Når det gjelder levetiden på våre elektriske sparkesykler, kan ingen si noe om det ennå. Dette er et nytt produkt som ikke er testet ut til utleiemarkedet i Norge. Da dette startet, brukte selskapene el-sparkesykler som var ment til privatpersoner og ikke profesjonell utleie, sier Solberg.

Zvipp hevder deres sparkesykler er mer robuste.

– I tillegg vil vi reparere og bruke tid på service der det lar seg gjøre. Levetiden til el-sparkesyklene vil også variere fra hvordan de blir brukt, så vi håper selvsagt på at våre kunder hjelper oss ved å bruke dem pent og sette de fra seg på en forsvarlig måte, sier Solberg.

«Bortkastede penger»

Kommunen forventer av alle operatørene at de rydder opp etter seg.

– De forventningene vi har til operatørene, er at de tar ansvar for ødelagte og utladede sparkesykler og ikke lar dem forsøple. Gjør de ikke det, vil vi ta hånd om dem for operatørens regning, sier Gjøs.

Han ser ingen grunn til å si at de operatørene som er til stede i dag, ikke tar ansvar.

– Utleiesykler som er til hinder for trafikksikkerhet og fremkommelighet, kan bli fjernet av oss, men kan i så fall hentes igjen på oppsamlingstomten vår. Det gjør vi jo allerede for private sykler og lignende også, og hittil har ikke elektriske sparkesykler skapt noe problem i så måte, sier Gjøs.

For BI-professoren høres dette ut som bortkastede penger for de fleste som etablerer seg.

– Minst halvparten vil forsvinne raskt, og til slutt vil noen få stå igjen. Vinnerne vil trolig være de som tilbyr andre tjenester innen transport enn bare el-sparkesykler. Det betyr bortkastede penger for resten, sier Furseth.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Hadia gjør det, Erna gjør det, Trygve, Jonas og Trine gjør det.
– Det er først her du virkelig får publikum med, mener retorikk-ekspert.
02:28
Publisert: