0–100 km/t på under to sekunder. 0-160 km/t på 4,2 sekunder. Toppfart på 400 kilometer i timen.

– Den nye Tesla Roadster vil være den raskeste masseproduserte bilen noensinne. Dette blir første gang noensinne at en bil har brukt to sekunder fra 0–60 miles i timen, sa Tesla-gründer Elon Musk under lanseringen, ifølge Business Insider.

60 miles i timen (mph) tilsvarer 97 kilometer i timen.

Bilen er den andre versjonen av den originale Roadsteren, Teslas første bil som var basert på design fra Lotus.

Den nye Roadsteren vil ha et batteri på 200 kilowatt og er i stand til å tilbakelegge 997 kilometer på en enkelt lading. Bilen skal også kunne kjøre en kvart mil, tilsvarende 400 meter, på 8,9 sekunder.

–Alt dette er verdensrekorder, som vi har oppnådd med prototypen, sa Musk.

Til tross for spinnvill akselerering og høy toppfart, kan bilen kalle seg selv en familiebil - den er nemlig utstyrt med fire seter.

Tesla Roadster har avtakbart tak og plass til fire.
Tesla Roadster har avtakbart tak og plass til fire. (Foto: Tesla)

–Poenget med dette er å sette siste spikeren i kisten for bensindrevne sportsbiler, sa Musk.

Bilen har tre motorer, en foran og to bak, og skal ha et dreiemoment på vanvittige 10.000 newtonmeter.

Bilen blir ifølge Musk tilgjengelig i 2020, og får en pris på 200.000 dollar, eller 1,65 millioner kroner. De 1000 første modellene blir såkalte "Founder series", og koster 250.000 dollar, som er drøye to millioner kroner.

Se DNs store bildespesial av den nye Tesla Roadster.

Semitrailer fra 0–97 på 20 sekunder

Det var egentlig noe annet Musk skulle vise frem i natt. Han var kommet for å lansere den splitter nye elektriske semitraileren som han først begynte å snakke om i vår.

Teslas nye elektriske semitrailer.
Teslas nye elektriske semitrailer. (Foto: Alexandria Sage/Reuters/NTB Scanpix)

Torsdag kveld i Hawthorne i California, kom Musk rullende ut på scenen sittende i en av de nye semitrailerne, kalt Tesla Semi. Selskapet mener at den nye traileren vil være tryggere og mer effektiv enn hvilken som helst annet dieseldrevet tungtransportkjøretøy. Dette er noen av de viktigste elementene ved bilen.

  • Kjørelengde på 805 kilometer på en lading fullastet.
  • Kan lade opptil 644 kilometer på 30 minutter.
  • 0–97 kilometer i timen med 36 tonn på 20 sekunder.
  • 0-97 kilometer i timen uten last på 5 sekunder.
  • Fire motorer på bakre aksel.

– Alt i alt reagerer Semien bedre, kjører flere kilometer enn en dieseltrailer på samme tid og fungerende sammen med passasjertrafikken på en tryggere måte, sier selskapet i en uttalelse, ifølge Business Insider.

Elon Musk sa under avdukningen at aerodynamikken er nøkkelen.

–Den er designet som en kule, sa Musk og viste et bilde som indikerer at aerodynamikken for Tesla Semi er bedre enn for superbilen Bugatti Chiron.

Garanterer 1,6 millioner kilometer

Tesla har så stor tro på semitraileren sin at de garanterer at den ikke vil bryte sammen før den har gått én millioner miles, altså 1,6 millioner kilometer. Ifølge Musk skal produksjonen starte i 2019.

Innsiden av semitraileren.
Innsiden av semitraileren. (Foto: Handout/NTB Scanpix)

Selskapet mener at traileren er tryggere enn andre semitrailere fordi den er installert med et forsterket batteri som skal minske skadene dersom man skulle havne i en kollisjon, samtidig som den gir kjøretøyet et ekstra lavt tyngdepunkt.

Det skal være nok plass inne i bilen til at sjåføren kan stå oppreist, mens setet er plassert midt i bilen, og ikke til venstre som det normalt pleier.

Bilen har to skjermer, en på hver side av rattet, for navigasjon og med kameraer for å lettere kunne sjekke blindsonen.

Ikke første helelektriske semitrailer

I likhet med Teslas passasjerbiler har også semitraileren en atuopilotfunksjon som kan hjelpe med automatisk bremsing, holde sjåføren innenfor filen og varsling hvis man forlater filen uten å blinke.

Musk lover at semitraileren i verste fall vil ha 20 prosent lavere kostnad per mile enn en dieseldreven trailer, fra første dag, når man regner inn alle kostnader.

Tesla er imidlertid ikke det eneste bilselskapet som har lansert helelektriske semitrailere. Tidligere i år viste Dailmer frem en elektrisk trailer som har en rekkevidde på 354 kilometer. Daimler sa ingenting om når traileren kan komme på markedet.

Pickup som frakter pickup

–Vi lagde også en pick up-versjon av Tesla Semi. Det er en pick up som kan frakte en pick up, sa Musk til stor jubel fra salen.

Uten å konkretisere noe om når en slik bil vil komme, men som antakeligvis ville slå godt an på det amerikanske hjemmemarkedet.(Vilkår)

Tesla Semi pickup.
Tesla Semi pickup. (Foto: Skjermdump)
Her er Norges første heisløse skisenter
Tett skog ødelegger god skikjøring landet rundt. I Øksendalen har Asbjørn Eggebø Næss funnet en løsning på problemet.
01:49 Min
Publisert: