Elon Musks tunnelbyggingselskap, The Boring Company, har fått godkjent selskapets planer om å bygge en heissjakt for å koble en avsidesliggende privatbolig via tunnel til romfartsselskapet SpaceX' lokaliteter i Hawthorne, California.

Dette er første steg i The Boring Company's ambisjon om å transportere bilen din helt hjem, via heissjakter koblet til underjordiske tunneler.

I en melding på Twitter skrev Musk torsdag:

«@boringcompany vil transportere bilen din helt inn hjem i garasjen»

Test-tunnel

De foreløpige tegningene som The Boring Company har fått godkjent, er tilknyttet selskapets Hawthorne-tunnel, som allerede brukes til testing og utvikling av ulike transportløsninger, som transportkapselløsningen Hyperloop.

Tunnelen strekker over tre kilometer (to miles) fra parkeringsplassen til SpaceX.

Skisse av garasje koblet til underjordisk tunnel via heissjakt.
Skisse av garasje koblet til underjordisk tunnel via heissjakt. (Foto: The Boring Company)

Nylig kjøpte The Boring Company en tomt i industriområde i nærheten, der boligen og heissjakt-prototypen ventes anlagt, koblet med tunnelen, ifølge nettstedet ArsTechnica.

– Gjør meg sprø

Musk har allerede tatt kvantesprang innen elektrisk transport, solenergi og romfart. Det vakte derfor oppsikt da gründeren for knappe to år siden startet tunnelselskapet, etter å ha sett seg lei på trafikkproblemene i Los Angeles.

«Trafikken gjør meg sprø. Jeg skal bygge en tunnelboremaskin og bare begynne å grave …», skrev Musk på Twitter en desemberdag i 2016. En time senere hadde han unnfanget «The Boring Company».

Ideen var imidlertid ikke helt tatt ut av det blå. I januar 2016 sa han følgende i en designkonkurranse for SpaceXs Hyperloop, ifølge nettstedet Electrek.co;

«Det er virkelig en enkel og opplagt idé, og jeg skulle ønske flere ville gjøre det: bygge flere tunneler. Tunneler er fantastiske. Det er bare et hull i bakken, det er ikke så vanskelig. Har man tunneler i byene vil man kunne kraftig lette køene, og man kan også ha tunneler i forskjellige nivåer. Man kunne trolig ha 30 lag med tunneler og fullstendig fikse køproblemet i tett befolkede byer. Så jeg anbefaler tunneler på det sterkeste».

Illustrasjon av den skinnegående autonome ekspressen «Loop» mellom flyplassen i Chicago (O'Hare) og Chicago sentrum.
Illustrasjon av den skinnegående autonome ekspressen «Loop» mellom flyplassen i Chicago (O'Hare) og Chicago sentrum. (Foto: The Boring Company)

Storprosjekter

The Boring Company har sagt at testtunnelen i Hawthorne vil stå ferdig i 2018. Hensikten med heissjaktprosjektet er å demonstrere at det krever svært lite plass for å koble seg til fremtidige underjordiske tunnelsystemer, være seg fra bolig, næringseiendommer eller parkeringsplasser.

The Boring Company har foreslått å lage en høyhastighets underjordisk offentlig transportløsning, Loop, til baseballarenaen Dodger Stadium fra to alternative bydeler i Los Angeles. «The Dugout Loop» er basert på selvkjørende elektriske enheter som kan frakte mellom åtte og 16 personer i en hastighet på 200–240 kilometer i timen, og frakte konsert- og baseballfans fra ende til annen på under fire minutter.

«Hensikten med Dugout Loop er å redusere trafikken i Los Angeles gjennom å tilby en ren og effektiv offentlig transportløsning til Dodger Stadium», heter det på selskapets nettsider.

The Boring Company er også i sluttfasen, som eksklusiv tilbyder, av forhandlinger om å bygge, finansiere og drive en ekspressløsning mellom Chicago sentrum og flyplassen O'Hare.

The Boring Company har også foreslått Loop mellom den amerikanske hovedstaden, Washington, D.C., og Baltimore, Maryland, bestående av to parallelle tunneler.

«Dette vil kunne tjene som en sentral innfartsåre for et fremtidig transportnettverk, som forhåpentlig vil bli forlenget til New York», skriver selskapet på nettsiden.

Bystyret i Hawthorne godkjente de foreløpige skissene til den underjordiske heissjakten (Lift Loop) torsdag.

Selv om ytterligere detaljer kreves før byggestart, viser planene at The Boring Company vil teste ulike måter å koble seg på selskapets tunneler, påpeker nettstedet ArsTechnica.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Elon Musk introduserer japansk milliardær som skal reise rundt månen
... og den japanske milliardæren røper hvem han vil ta med seg
01:22
Publisert: