Twitter gjør endringer og vil lansere nok et verifiseringsmerke, denne gang med flerfargede hakemerker, opplyser Twitter-sjef Elon Musk.

Nyheten kommer bare uker etter plattformen lanserte en betalt verifiseringsmodell ved navn Twitter Blue. Modellen måtte raskt forkastes da brukere klarte å lure systemet. Det førte til at feilinformasjon oversvømte sosiale medier plattformen.

«Verified» – verifiseringsmerket Twitter nå vil lansere – skal bestå av tre forskjellige farger. Gullmerker for selskaper, grått for myndigheter og blått for enkeltpersoner. Sistnevnte kan også ha en «sekundær liten logo» som indikerer at de tilhører en organisasjon.

Alle verifiserte kontoer «vil bli autentisert manuelt før sjekken aktiveres,» tvitret Musk.

Elon Musk har ikke utdypet hva en slik manuell autentisering vil innebære. Twitter-brukere med dagens blå verifiseringsmerke har fått identiteten bekreftet for å få merket. Det brukes hovedsakelig av selskaper, kjendiser, journalister, politikere og andre offentlige personer.

Det er uklart om Twitter har et system på plass for å manuelt autentisere kontoer, spesielt etter å ha redusert arbeidsstyrken dramatisk den siste måneden.

Forkjemper av ytringsfrihet

Musk mener selv han er en kompromissløs forsvarer av ytringsfriheten, som han understreker er helt vesentlig for et fungerende demokrati. Siden han overtok Twitter har han flere ganger tvitret spørreundersøkelser der Twitter-brukere har muligheten til å stemme over hva de mener.

Forrige lørdag spurte Elon Musk Twitter-brukerne om Donald Trump bør få komme tilbake til plattformen. Den tidligere presidenten ble kastet ut av tjenesten etter stormingen av den amerikanske kongressen 6. januar 2020 etter han tapte det amerikanske presidentvalget.

Et knapt flertall på 51,8 prosent stemte ja. Dermed fikk Trump komme tilbake på Twitter.

Torsdag besluttet Elon Musk å gi «amnesti» til utestengte Twitter-brukere etter å ha publisert en spørreundersøkelse på Twitter, der han ba folk om å stemme over gjenopprettingen av kontoer som ikke har «brutt loven eller vært engasjert i grov spam». Der stemte 72 prosent ja.

Myndighetene følger med

I oktober bekreftet Elon Musk at han har gjennomført kjøpet av Twitter til 44 milliarder dollar, det syv måneder etter at han først viste interesse for plattformen.

Siden da har han nærmere halvert plattformens arbeidsstokk. I forrige uke fikk de gjenværende ansatte ultimatumet om å forplikte seg til en ny «hardcore» Twitter eller slutte. Hundrevis av ansatte valgte derfor å slutte.

De siste oppsigelsene har fått Federal Trade Commission (FTC), den ledende tilsynsmyndigheten for teknologisektoren og Silicon Valley, til å slå alarm. FTC uttrykker i en sjelden uttalelse at de «følger situasjonen i Twitter med dyp bekymring», og at de er klar til å gripe inn for å sikre at selskapet følger lover og regler for sikkerhet og personvern.

– Ingen toppsjef eller selskap står over loven, sier Douglas Farrar, talsperson for FTC.

Utspillet fra FTC kommer dagen etter at president Joe Biden sa at myndighetene må følge nøye med på utviklingen i Twitter. Presidenten svarte spørsmål om Musks samarbeid med utenlandske stater, spesifikt at statlige fond fra Saudi-Arabia har kommet inn på eiersiden i Twitter sammen med Musk.

Musk har sagt han planlegger å hente inn en konsernsjef for Twitter, men at han personlig skal overse programvareutviklingen. Han har ymtet frempå om at han ser for seg muligheten av å utvikle Twitter til en app for alt, etter modell av asiatiske super-apper.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.