66 prosent av befolkningen brukte internett en gjennomsnittsdag i 2007. Det er seks prosentpoeng høyere enn i 2006. Stadig flere blir også tilknyttet bredbånd, og trenden med at færre leser papiraviser fortsetter. Ellers var det små endringer i mediebruk mellom 2006 og 2007, viser Norsk mediebarometer 2007.

I løpet av en uke hadde 51 prosent av befolkningen brukt nettet til banktjenester, varekjøp eller lignende i 2007. 28 prosent hadde sett på film, tv eller videoklipp. 25 prosent hadde vært innom et nettsamfunn, slik som Facebook eller MySpace, og 16 prosent hadde spilt spill på internett.

Stabil tv-titting
Andelen som ser på tv en gjennomsnittsdag har forandret seg lite de siste årene. I 2007 var andelen på 82 prosent, mot 83 prosent året før. Andelen radiolyttere i løpet av en dag har også bare gått ubetydelig ned, fra 54 til 53 prosent.

Men som for avislesing føyer dette seg også inn i en trend med stadig færre radiolyttere. I gjennomsnitt så vi to timer og 32 minutter på tv per dag i 2007, fire minutter mer enn året før. Vi brukte en time og tyve minutter på radiolytting i 2007, en nedgang på tre minutter fra 2006.

Mange boklesere
35 prosent brukte en mp3-spiller, mot 31 prosent i 2006. Mer enn halve befolkningen har nå en mp3-spiller. Mens andelen som leste bøker en gjennomsnittsdag var på 17 prosent i 1997, hadde den økt til 24 prosent i 2006. I 2007 var andelen 23 prosent.

Andelen som leser ukeblad, tidsskrift/fagblad og tegneserieblad har endret seg lite fra 2006 til 2007.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.