Etter at et EUs nye bankdirektiv PSD2 trådte i kraft 13. januar er det åpent for giganter som Apple, Facebook og Google å etablere banktjenester. Kjernen i direktivet er at andre enn tradisjonelle banker kan tilby finansielle transaksjoner til kunder.
Internasjonalt i år
Da den norske betalingsløsningen Vipps ble skilt ut fra DNB i fjor og slo seg sammen med Bank Axept og BankID, ble det sagt at ambisjonene var å lansere tjenesten internasjonalt, i konkurranse med de største. Noen dato for dette ble det imidlertid ikke satt. Under et frokostmøte i Finance Innovations i Bergen denne uka, sa imidlertid Vipps-sjef Rune Garborg at en lansering utenfor Norge er i sikte.
– Vi har brukt 2017 på å trekke ut teknologien vår, slik at den står på egne bein uten DNB. Det innebærer at vi kan presentere den andre steder, og vi kommer til å gå internasjonalt i løpet av 2018, sier Garborg ifølge Sysla.
Vet ikke hvor det skal lanseres først
Mulighetene med det nye direktivet er at andre enn banken din skal kunne tilby både betaling, saldo, kjøp av varer og mye mer.
– Regninger og netthandel er allerede eksisterende funksjonalitet, og vi lanserer saldo og mye mer om kort tid. I kjernen har vi alltid bevissthet rundt at tjenesten vår skal være enkel. Om det ikke er enkelt, skal ikke vi lansere det, sier Vipps-sjefen.
Garborg sier til DN at selskapet har fått en del henvendelser fra utlandet, men at det ennå ikke vet hvilke land det vil lansere i først.
Han forsikrer samtidig at satsing i utlandet ikke vil gå på bekostning av brukere i Norge.
– Det er det som er poenget. Fokus har vært å stabilisere plattformen, redusere nedetid og øke kapasiteten, sier han. (Vilkår)