Annonser med slikt innhold har tidligere vært bannlyst, men i forrige uke endret Facebook formuleringene i sine regler, skriver avisen.

De nye reglene forbyr bare annonser som «inkluderer påstander som er tilbakevist av uavhengige faktasjekkere, eller i enkelte tilfeller av organisasjoner med særlig ekspertise».

Den opprinnelige ordlyden i reglene var langt sterkere, og inneholdt et forbud mot «villedende, usanne og misvisende» påstander.

Facebook innførte nylig også en egen politikk der påstander i kommentarartikler og satire ikke trenger noen verifisering. Dette gjelder også sider som «har som hovedformål å uttrykke meningen eller agendaen til en politisk skikkelse».(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.